- Prof. Teresa Malecka jest teoretykiem muzyki, kierownikiem Centrum Dokumentacji Twórczości Kompozytorów Krakowskich Akademii Muzycznej w Krakowie, redaktorem naczelnym czasopisma naukowego "Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje".
- Od początku istnienia Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena to również członkini Rady Programowej, a od roku 2018 kierownik naukowy Międzynarodowych Sympozjów Beethovenowskich.
- To tylko część aktywności prof. Teresy Maleckiej - bohaterki "Zapisków ze współczesności".
Wieloletni prorektor, dziekan, prodziekan, dyrektor Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki krakowskiej Akademii Muzycznej w swoich gawędach wspominała Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Drobę i prof. Mieczysława Tomaszewskiego oraz wiele innych postaci związanych m.in. z krakowskim środowiskiem muzycznym.
Prof. Teresa Malecka o swej pierwszej pracy
Prof. Teresa Malecka na antenie Dwójki wspominała zakończenie studiów i swą pierwszą pracę. - Po studiach na szczęście od razu dostałam pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Równocześnie uczyłam młodzież w liceum muzycznym, ale z tego zrezygnowałam, gdy na świat przyszedł drugi syn. W akademii spotkało mnie jednak duże rozczarowanie. Okazało się, że przychodzę na uczelnię dwa, trzy razy w tygodniu i uczę różnych przedmiotów: harmonii, kształcenia słuchu, zasad muzyki. Ale jestem tu trzy razy w tygodniu, a reszta dni to co? - mówiła.
Twórczość operowa Rimskiego-Korsakowa i dobra znajomość rosyjskiego
- Wspaniała osoba, dr Elżbieta Dziembowska, była związana z Uniwersytetem Jagiellońskim, ja z PWSM. To ona wymyśliła temat mojej pracy doktorskiej, która miała być przeprowadzona na UJ. Nie habilitowała się jednak w tym czasie i to już nie mógł być doktorat u niej na uniwersytecie. Marzeniem moim było, aby promotorem był prof. Mieczysław Tomaszewski, ale nie pozwalały na to przepisy. Pod opiekę wzięła mnie prof. Zofia Herman, a tematem pracy była twórczość operowa Rimskiego-Korsakowa. Byłam do tego zupełnie nieprzygotowana, a moim jedynym atutem była dobra znajomość rosyjskiego - powiedziała Teresa Malecka.
Czytaj także:
Dydaktyka i nic więcej się nie działo
Nieoceniona okazała się pomoc ojca. - Tata jeździł co jakiś czas służbowo do ZSRR i przywoził mi partytury, płyty, literaturę przedmiotu. W ten sposób weszłam w muzykę rosyjską, która potem trzymała się mnie dosyć długo. Do tej pory czasem prowadzę wykłady na ten temat. Najważniejsze były jednak dwie sprawy: na katedrze teorii była tylko dydaktyka i nic więcej się nie działo. W dydaktyce ważną i nowatorską rolę wówczas odgrywali Marek Stachowski i Krzysztof Meyer. Prowadzili zajęcia z analizy muzycznej, to pojęcie stało się dla mnie bardzo ważne i inspirujące - przyznała bohaterka "Zapisków ze współczesności".
15:13 2024_03_11 12_44_56_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka o swym domu rodzinnym (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:28 2024_03_12 12_45_24_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka wspomina zakończenie studiów i swą pierwszą pracę (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
15:07 2024_03_13 12_44_18_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka wspomina swe relacje i górskie wędrówki z papieżem Janem Pawłem II (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:25 2024_03_14 12_46_10_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka i jej wspomnienia o Henryku Mikołaju Góreckim oraz kompozytorach krakowskich (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:15 2024_03_15 12_45_44_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka wspomina Krzysztofa Pendereckiego (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Prof. Mieczysław Tomaszewski i jego nowe myślenie
- Równoległe miałam poczucie, że nic innego tutaj nie robimy. Na horyzoncie naszej uczelni pojawił się prof. Mieczysław Tomaszewski, który wtedy był docentem. Zjawiskiem były jego wykłady z literatury muzycznej, owiane mitem prof. Bronisława Rutkowskiego. To było olśnienie, jego myślenie dla mnie osobiście było trudne. To się potem rozwinęło w do dziś trwającą specyfikę naszej akademii: wykłady z literatury muzycznej dla wszystkich wydziałów i specjalności w piątki przed południem - mówiła.
Krzysztof Penderecki na pierwszej, historycznej sesji naukowej
Potem pojawił się Krzysztof Droba, dyplomant prof. Tomaszewskiego. - Jemu też coś nie dawało spokoju, wspólnie wymyśliliśmy tzw. sekcję analizy w ramach katedry teorii. Obok nas pojawili się Krzysztof Szwajgier, Józef Rychlik, pięć lat później również młodsza od nas Joanna Wnuk-Nazarowa i parę innych osób. Prof. Tomaszewski został powołany na kierownika Studium Edytorstwa Muzycznego i zarazem takiej katedry. Organizował otwarte wykłady, były to spotkania z kompozytorami, filozofami. A potem zorganizowaliśmy pierwszą, historyczną sesję naukową poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego z udziałem maestro - opowiadała prof. Teresa Malecka.
***
Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności
Przygotowała: Beata Stylińska
Data emisji: 11-15.03.2024
Godzina emisji: 12.45
mo/wmkor/mgc