Sztuka w obliczu sztucznej inteligencji. Kuba Woynarowski o twórczości w dobie AI

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2024 20:20
Od lat w swojej sztuce używa komputerów, a jego prace są pokazywane i kolekcjonowane przez muzea narodowe. Kuba Woynarowski zdecydowanie nie obawia się zagrożenia ze strony sztucznej inteligencji. - Fascynuje mnie działanie na dużych zbiorach danych - podkreśla w radiowej Dwójce. 
Kuba Woynarowski tworzy kolaże, artbooki, komiksy, wideo oraz instalacje. Podejmuje działania sitespecific w przestrzeni publicznej.
Kuba Woynarowski tworzy kolaże, artbooki, komiksy, wideo oraz instalacje. Podejmuje działania site­specific w przestrzeni publicznej.Foto: Tytus Żmijewski/PAP

- Projekty tworzone na dużych bazach formują się w złożone całości. Żyjemy w czasach, w których do stref medialnych przebijają się rzeczy proste, a te złożone już niekoniecznie. Ścieżka może nie jest więc popularna, ale bardziej satysfakcjonująca. Rzeczy, które tworzę, są trudniej podrabiane i nieocywiste - mówi w Dwójce Kuba Woynarowski, artysta wizualny, kurator, wykładowca związany z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, współtwórca Polskiego Pawilonu na Biennale Architektury w Wenecji. 

Posłuchaj
21:08 _PR2 (mp3) 2024_11_20-17-11-37.mp3 Sztuka w obliczu sztucznej inteligencji. Kuba Woynarowski o twórczości w dobie AI (Wybieram Dwójkę)

 

Projekty bez daty ważności 

- Robię projekty na cały życie, takie, które nie mają wyraźnego początku. Trudno też przewidzieć ich koniec. To proces, w którym jestem zanurzony przez długi czas - mówi artysta. Skąd wzięły się jego inspiracje? - W wieku przedszkolnym zasysałem domową bibliotekę skomponowaną przez rodziców. Gromadziła różne utwory z różnych półek i rodzajów. To one mnie uformowały. Do tego doszła wideoteka, a następnie wizyty w bibliotekach. Gdy pojawił się internet, często korzystałem i z tego źródła informacji - wyjaśniał.

Czytaj także:

Artysta jak "czarna skrzynka"

Metafizyczny przekaźnik? Operator danych? - Jaka jest rola artysty w dobie zaawansowanych technologii, AI czy VR? - To takie samo narzędzie, jak każdy wcześniejszy inny ważny wynalazek. Kamery i masowa reprodukcja obrazu, a potem pojawienie się internetu i projektowania graficznego, były rewolucjami, które również mogły zaburzyć proces twórczego tworzenia. Szybko jednak stały się narzędziami używanymi w tak sam sposób, jak te znane nam wcześniej - zanzaczyła Kuba Woynarowski.


Kuba Woynarowski

Kuba Woynarowski to artysta wizualny, kurator, wykładowca związany z krakowską Akademią Sztuk Pięknych. Tworzy kolaże, artbooki, komiksy, wideo oraz instalacje. Podejmuje działania site­specific w przestrzeni publicznej. Jest niezależnym kuratorem i animatorem kultury oraz laureatem Paszportów Polityki 2015 w kategorii Sztuki Wizualne. Reprezentował Polskę na 14. Biennale Architektury w Wenecji.

***

Rozmawiała: Justyna Nowicka

Data emisji: 20.11.2024

Godzina emisji: 17.10

Materiał wyemitowano w audycji Wybieram Dwójkę.

zch

Czytaj także

Wystawa "Inspiracje Picassem". Mariola Warzusiak-Borcz: pokazujemy grafikę i rzeźbę

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2023 18:52
- Obecnie sztuka jest bardzo płynna, różne techniki przenikają się. Jest to bardzo widoczne na naszej wystawie, na której pokazujemy i grafikę, i rzeźbę. Również Picasso, jako artysta wszechstronny, zarówno malował, w tym na ceramice, jak rzeźbił i tworzył grafiki – mówiła w Dwójce o wystawie "Inspiracje Picassem" rzeźbiarka Mariola Warzusiak-Borcz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kinomural - niezwykłe obrazy na ścianach wrocławskich kamienic

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2024 15:55
Wrocławskie kamienice 21 i 22 września przemienią się w wielkoformatowe ekrany, na których zaprezentowane zostaną prace artystów sztuki nowych mediów z całego świata.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Żywy Róż" ponownie na krakowskich Plantach. Bettina Bereś odtworzyła performens swojej matki

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2024 18:32
"Żywy Róż" to tytuł performansu Marii Pinińskiej-Bereś. Po ponad czterdziestu latach odtworzyła go na krakowskich Plantach Bettina Bereś. Córka i opiekunka spuścizny artystki posadziła krzew róży, odtwarzając tym samym gest swojej mamy z 1981 roku. Jaki wymiar dziś możemy przypisać tej manifestacji?
rozwiń zwiń