Gwizdki i okaryny, do dziś kojarzone przede wszystkim z zabawkami, którymi od najmłodszych lat bawią się pokolenia dzieci i młodzieży. Te mniej lub bardziej proste przedmioty muzyczne mają złożoną historię i zastosowanie, a ich różnorodność nie wynika tylko z bogactwa kolorów i form.
Ceramiczne narzędzia i instrumenty muzyczne zaliczane są do grupy aerofonów wargowych, czyli instrumentów muzycznych, których źródłem dźwięku jest powietrze wprowadzane do przestrzeni rezonansowej poprzez zadęcie. W zależności od ich wewnętrznej budowy i liczby otworów, pozwalają na tworzenie pojedynczych dźwięków, prostych zwrotów melodycznych, ale także bardziej skomplikowanych melodii.
Ceramiczne instrumenty przybierają różne formy, od prostych i prymitywnych do wręcz artystycznych, rzeźbionych i bogato dekorowanych. Te z wypalanej gliny zyskują kształty zoomorficzne, przedstawiające zwierzęta i antropomorficzne, przypominające postacie ludzkie. Inna grupa gwizdków to gwizdki napełniane wodą tzw. słowiki lub świstawki. Napełniony instrument wodą poprzez wdmuchiwane powietrze wydaje dźwięk „ćwierkania”. [mat. Muzeum]
W materialne z Szydłowca o wystawie "Gwizdawki, świstawki - gwizdki ceramiczne" opowie dyrektorka placówki Aneta Oborny. Ponieważ nagrań takich instrumentów jest niewiele, nasz prowadzący zaprezentuje dźwięki kilku ze swojej prywatnej kolekcji.
W audycji opowiemy także o publikacji poświęconej malarkom z małopolskiego Zalipia - wsi z bogato malowanymi chatami. Opowiadać będzie Urszula Gieroń z Muzeum Ziemi Tarowskiej, autorka publikacji "Malarki z Powiśla Dąbrowskiego". Książka dotyczyć będzie nie tylko artystek z Zalipia, ale także tych z okolicznych wsi.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Piotr Dorosz
Data emisji: 3.12.2024
Godzina emisji: 12.00