Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku najpierw w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w Polsce i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata.
Co roku konkurs zbiera nadesłane przez wydawców i muzyków albumy, tworząc kompleksowy i jakościowy obraz polskiej folkowej sceny muzycznej. Chodzi tu nie tylko o wyróżnienie wydawnictw zasługujących na szczególną uwagę i takich, które podbiły serca słuchaczy, ale także o promowanie polskich artystów za granicą. Dlatego w Jury konkursu zasiadają nie tylko polscy dziennikarze i krytycy muzyczni, ale także zagraniczni.
WYNIKI
I miejsce Radical Polish Ansambl nierozpoznana wieś
II miejsce Sw@da x Niczos #INDAWOODS
III miejsce Kapela ze Wsi Warszawa & Bassałyki Sploty
Wyniki FFR 2024
Jury konkursu za rok 2024 obradowało w składzie:
- Kuba Borysiak, dziennikarz RCKL
- Simon Broughton, były szef magazynu "Songlines"
- Tomasz Janas, dziennikarz muzyczny
- Jakub Knera, dziennikarz muzyczny, Nowe Idzie od Morza
- Łukasz Komła, dziennikarz muzyczny, NowaMuzyka.pl
- Lopa Kothari, dziennikarka BBC 3
- Darek Mazzone, prowadzący KEXP Seatle
- Urszula Nowak, dziennikarka, Program 2 Polskiego Radia
- Hanna Szczęśniak, dziennikarka RCKL
- Jarek Szubrycht, dziennikarz Programu 3 Polskiego Radia
- Magdalena Tejchma, dziennikarka RCKL
- Milan Tesař, World Music Charts Europe, dziennikarz Radio Proglas
- Aleksandra Tykarska, dziennikarka RCKL
- Manos Tzanakakis, World Music Charts Europe, Radio STO Kokkino
- Michał Wieczorek, dziennikarz muzyczny, Na obrzeżach
CZYTAJ TEŻ:
Folkowy Fonogram Roku. Aleksandra Tykarska: muzyka tradycyjna proponuje prawdziwe perełki
Raphael Rogiński i "Talán" Folkowym Fonogramem Roku 2023!
Nie liczą się nagrania, liczy się społeczność
- Propozycja duetu Swada i Niczos brzmi bardzo nowocześnie. Zawsze zwracam uwagę na to, jak artyści przetwarzają inspiracje w coś swojego i oni to zrobili w sposób niezwykle odważny, po swojemu. Czasem podczas gotowania zrobisz coś wbrew przepisowi i wychodzi pysznie, choć się nie tego nie spodziewałeś. I to właśnie dobry tego! przykład! Zwłaszcza że to muzyka taneczna! - mówił Darek Mazzone o płycie #INDAWOODS. Producent, DJ, dziennikarz radiowy i wydawca związany z radiem KEXP w Seattle docenił też album "Sploty" Kapeli ze Wsi Warszawa i Bassałyków - za formę, energię, za estetyczne wydanie płyty, przy której muzycy współpracowali z fotografami, innymi artystami. - W świecie, gdzie muzycy wydają single, taka współpraca przy płycie jest bardzo ważna, bo buduje silne środowisko - mówił.
- Bardzo się cieszę, ze jestem członkiem jury konkursu na Folkowy Fonogram Roku przede wszystkim dlatego, że pozwala mi to być na bieżąco z polską sceną folkową. Mam dostęp do płyt, które mógłby inaczej przeoczyć. A dlaczego się w ogóle nią zainteresowałem muzyką świata? Musimy się cofnąć dość daleko w przeszłość, do czasów jeszcze komunistycznych, kiedy zacząłem jeździć śladami muzyki po krajach byłego bloku wschodniego, zwłaszcza na Węgry i do Rumunii, tam miałem dobry kontakt z muzykami i środowiskiem tanecznym. Tuż po zmianach na przełomie lat 90. po raz pierwszy przyjechałem do Polski. Przez miesiąc podróżowałem po południowej części kraju, nasłuchałem się muzyki w Tatrach i bardzo chciałem znaleźć cos podobnego do tego, czego doświadczyłem w domach tańca na Węgrzech czy w Rumunii. Niestety nie mogłem na nic takiego trafić. Ale przez następne lata widziałem ten niezwykły ruch powrotu do korzeni, scena zaczęła się bardzo szybko rozwijać, i to nie tylko w aspekcie zespołów mocno związanych z tradycją, ale też tych innowacyjnych. To było niesamowite, widzieć na własne oczy, jak ten praktycznie martwy, nieistniejący świat wraca do życia! A teraz kwitnie! - mówił dziennikarz muzyczny, były redaktor naczelny magazynu "Soglines" Simon Broughton.
Do finału konkursu przeszło 13 albumów:
1. Gary Piotr Gwadera, Far, far in Chicago. Footberk Suite
2. GMM Wesele
3. Hizbut Jámm, Hizbut Jámm, Instant Classic
4. Warsaw Village Band/Kapela ze Wsi Warszawa & Bassałyki, Sploty Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando
5. Lumpeks, Polonez Umlaut Records Label
6. Łukasz Ojdana, Drevo, Marija Ojdana, Wędrujący ptak
7. Maniucha Bikont artist, Porządki Requiem Records
8. Piotr Damasiewicz Into the Roots, Świtanie L.A.S. listening and sounding
9. Radical Polish Ansambl, Nierozpoznana wieś Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża
10. Senjawazabawa, Mały Człowiek
11. Sutari, #KołysankiDlaŚwiata
12. SwÅda x Niczos, #INDAWOODS
13. Wowakin i Goście, Latem
WYNIKI FONOGRAMU ŹRÓDEŁ - 8 kwietnia w audycji "Źródła"!
***
Na audycję Źródła w poniedziałek (7.04) w godz. 12.00-12.45 zapraszała Aleksandra Tykarska.