Maria Pomianowska, bajkowy Moniuszko i zapomniane instrumenty

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2019 08:00
Gościem magazynu była Maria Pomianowska - multiinstrumentalistka, kompozytorka, wokalistka i pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie.  
Audio
  • Maria Pomianowska opowiada o swoich fascynacjach muzycznych (Dwójka/Źródła)
Maria Pomianowska i okładka płyty Moniuszko z 1000 i jednej nocy
Maria Pomianowska i okładka płyty "Moniuszko z 1000 i jednej nocy"Foto: Grzegorz Śledź/mat. pras.

Porozmawialiśmy o projekcie “Moniuszko z 1000 i jednej nocy”, przygotowanym na Rok Moniuszkowski, a także o ostatnich podróżach i koncertach oraz kolekcji instrumentów ludowych, tych zamorskich i tych bliższych naszej tradycji.

- Suka biłgorajska i fidel płocka to instrumenty, które zostały odtworzone w korporacji z Andrzejem Kuczkowskim i Ewą Dahlig. Ja się zajęłam rekonstrukcją i tworzeniem na nowo praktyki wykonawczej na bazie przekazów, historii i informacji, które zasięgnęłam od Zbigniewa Butryna z Janowa Lubelskiego, który to rekonstruował sukę biłgorajską ze znaczka pocztowego. Wiele zawdzięczam Zbigniewowi Butrynowi jeżeli chodzi o repertuar i wyobraźnię o tym, jak mógł taki instrument w dawnym czasie, w ludowej tradycji zagrać. On przekazał mi ducha tradycji suki biłgorajskiej - mówiła w audycji Maria Pomianowska.

Artystka i specjalistka od tego szczególnego instrumentu, jakim jest suka biłgorajska, opowiedziała w audycji m.in. o tym, jak rozwijała się jej przygoda z tym przedmiotem. - Niewiele osób wie, że większy rozmiar suki biłgorajskiej, który jest teraz kopiowany przez wszystkich suczystów i lutników, został opracowany przeze mnie przez przypadek. Zamówiłam u Andrzeja Kuczkowskiego większa sukę, bo mnie się zdawało, że będzie ona lepiej brzmiała niż ta z ryciny Wojciecha Gersona, która znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie, na bazie której dokładna rekonstrukcja została wykonana. A najciekawsze, że gdy spotkałam się z panem Butrynem na początku 90. lat i zobaczył tę moją intuicyjnie wybraną większą sukę, sam zaczął robić takie rozmiary, po dokładniejszej analizie komputerowej. Zabawne jest to, że muzyk miejski działał intuicyjnie, a ten wiejski korzystał z najnowszej techniki - mówiła w "Źródłach" Maria Pomianowska.

Co to jest suka mielecka? Jakie cytry i lutnie możemy spotkać w Azji? Czym jest mongolski morin khuur? Jak stroimy sarangi? Jak gramy na koreańskim haegeum, a jak gra się na erhu - instrumencie zwanym także chińskimi skrzypcami? O tym w audycji.  

Zapraszamy do odsłuchania podcastu.


***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Anna Szotkowska

Gość: Maria Pomianowska (multiinstrumentalistka, kompozytorka, wokalistka i pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie)

Data emisji: 23.09.2019

Godzina emisji: 15.15

gs/at