Bastarda w otchłaniach chasydzkich nigunów

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2020 11:00
- To nasz ukłon w stronę chasydzkiej tradycji duchowej, ale ze świetlistym akcentem na koniec - mówił w audycji Tomasz Pokrzywiński o premierze płytowej albumu "Nigunim" Bastardy.
Audio
  • Tomasz Pokrzywiński o premierze płyty "Nigunim" Bastardy
Bastarda
BastardaFoto: Emilian Aleksander

bastarda 1200 mat promocyjne.jpg
"ב" jak Bastarda

Trio improwizujących klarnecistów Pawła Szamburskiego i Michała Górczyńskiego oraz wiolonczelisty Tomasza Pokrzywińskiego (koncertmistrz wiolonczel w orkiestrach Arte dei Suonatori i Holland Baroque Society) wydało swój trzeci album. Po sukcesach albumów "Promitat Eterno" i "Ars moriendi", na których łączyli inspiracje muzyką dawną i mistyczną, sięgnęli do tematyki, którą od pewnego czasu przemycał w zespole Paweł Szamburski. - Już podczas nagrywania "Ars Moriendi" sięgaliśmy po pojedyncze utwory z nowego repertuaru. Pomysł zaczął kiełkować, a jak tylko zaczęliśmy grać, upewniliśmy się, że musimy to zrobić - przyznał Pokrzywiński.

Swoją prapremierę, a jednocześnie sesję nagraniową materiał ten miał podczas trzeciej odsłony festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju jesienią 2019 roku. Nawiązując tradycyjnie do śpiewu i jednocześnie do muzyki o walorach duchowych, mistycznych, trio opracowało niguny chasydzkiego klanu Modrzyców spod Dęblina. - Podejmujemy tam wątek tradycyjnych, grupowych, religijnych pieśni żydowskich. Jako wieloletni wykonawca muzyki żydowskiej bardzo się z tego cieszę, bo w tej muzyce jest coś niezwykle pięknego: pochwała życia, radość, ale i konfrontacja ze smutkiem i śmiercią, aby w pełnym spektrum przekazywać tę duchowość - mówił Paweł Szamburski, zdradzając jesienią 2019 roku plany wydawnicze Bastardy


Tomasz Pokrzywiński - Bastarda Tomasz Pokrzywiński - Bastarda

Fundamentem płyty "Nigunim" są więc muzykologiczne zbiory Moshe Bieregowskiego - dawne żydowskie melodie, powstałe w XVIII i XIX wieku. Muzycy Bastardy przefiltrowali je przez swoje emocje, język oraz nietypowy zestaw instrumentów, tworząc własne doświadczenie duchowe. Do każdej płyty Bastarda zaprasza specjalnego gościa - jak dotąd byli to pianista Marcin Masecki i Olga Mysłowska. Tym razem do składu dołączył Chór Grochów. - Nasza współpraca z Chórem Grochów zaczęła się przez przypadek, ale od razu ten pomysł podchwyciliśmy i zaczęliśmy próby. Od zawsze próbuję jakoś zapełnić lukę po ludzkim głosie - tłumaczył ten zamysł Paweł Szamburski. - To, jak oddać brzmienie ludzkiego głosu, sylabizowanie, podziały rytmiczne wynikające z tekstu.  Dlatego wszystko odnosi się u nas do pieśni.

Promocyjna koncertowa albumu "Nigunim" obejmuje:

  • 29.02 Polin, Warszawa
  • 1.03 Żak, Gdańsk
  • 11.03 Dragon, Poznań
  • 12.03 Fabryka Sztuki, Łódź
  • 13.03 Firlej, Wrocław
  • 14.03 Mediateka, Tychy (+ prezentacja materiału z "Ars moriendi")
  • 15.03 Muzeum Narodowe, Kraków (+prezentacja materiału z "Promitat eterno").

"Trudno mi ocenić ten album. Ocena osobista, zawsze będzie odbierana jako mniej lub bardziej obiektywizująca. A to trochę mija się z celem. Na pewno mogę najnowszą płytę Bastardy, jako wyznawca współczesnej awangardy tradycji i avant-folku, serdecznie i z nieodłącznym ryzykiem polecić" - tak w recenzji najnowszej płyty Bastardy pisał Remek Hanaj.

Bastarda, płyta Nigunim - trasa koncertowa. Bastarda, płyta Nigunim - trasa koncertowa.

***

Tytuł audycji: "Źródła" 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Gość: Tomasz Pokrzywiński (wiolonczelista)

Data emisji: 28.02.2020

Godzina emisji: 15.15

at

Czytaj także

Bastarda, pół-Księżyc i muzyczna celebracja adwentu

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2019 10:50
Na zaproszenie Radiowego Centrum Kultury Ludowej i pod hasłem "Poczekay!" muzycy z dwóch wspaniałych i uznanych polskich grup improwizatorów - Bastarda i Księżyc - zagrali w Studiu Polskiego Radia im. W. Szpilmana koncert z ich interpretacjami ludowych pieśni adwentowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

BASTARDA // Nigunim

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2020 11:58
29 lutego 2020 r. to data premiery trzeciego albumu zespołu Bastarda pt: "Nigunim" (wyd. Multikulti Projekt). Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela) oraz Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) sięgają po mistyczne, żydowskie pieśni bez słów – chasydzkie niguny.
rozwiń zwiń