Jarosław Bester, lider zespołu The Cracow Klezmer Band, później Bester Quartet, rozpoczynał grając z zespołem na krakowskim Kazimierzu klezmerskie szlagiery. Na nich nauczyli się "luzu" w muzyce, wyszlifowali swój własny styl. Nadszedł czas, by rozpostrzeć skrzydła...
O początkach The Cracow Klezmer Band
Cracow Klezmer Band to jedna z najbardziej twórczych i nowatorskich grup muzycznych w Polsce. Zespół powstał w 1997 w Krakowie z inicjatywy akordeonisty i kompozytora Jarosława Bestera. W krótkim czasie zyskał sobie miano jednego z najciekawszych zjawisk światowej sceny awangardowej. Pierwszy repertuar stanowiły w dużej mierze własne aranżacje znanych tematów żydowskich i ludowych standardów. Kolejne to coraz odważniejsze - nawiązujące do jazzu i idące w stronę muzyki improwizowanej - własne kompozycje grupy, w których pobrzmiewają także klezmerskie nuty. Dzięki gruntownemu wykształceniu muzyków, nagrania i koncerty zespołu wyróżniają się dynamiką, subtelnością, dbałością o piękno dźwięku oraz wykonawczą perfekcją. Formacja zdobyła Grand Prix na Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" (2000). Jest jedyną polską grupą na stale współpracującą z prestiżowym nowojorskim wydawnictwem "Tzadik" Johna Zorna, w którym ukazały się cztery albumy zespołu. Formację tworzyli: Jarosław Bester - akordeon; Wojciech Front - kontrabas; Jarosław Tyrała - skrzypce; Oleg Dyyak - akordeon, klarnet, instrumenty perkusyjne.
- To zależy jak się traktuje słowo klezmer. Jeżeli za klezmera bierzemy muzyka wszechstronnego, który potrafi odnaleźć się w każdym gatunku muzycznym, to takim się czuję. Muzyki tylko żydowskiej nie wykonuje, bo gram muzyką i współczesną, i barokową, i właśnie kompozycje. Zajmuję się bardzo odrębnymi rzeczami - mówił w audycji muzyk. Wspominał w rozmowie m.in. wyjątkową dla niego postać Astora Piazzolli.
Cracow Klezmer Band na początku działalności
Po pewnym czasie The Cracow Klezmer Band zmienia nazwę na Bester Quartet. Jak tłumaczył nasz bohater, chodziło o wejście na rynek zagraniczny oraz o klarowny komunikat dla słuchaczy: „nie gramy muzyki stricte klezmerskiej”. Bester Quartet, z Jarosławem Besterem nie tylko w roli lidera-akordeonisty, ale także kompozytora muzyki, stał się emblematem tzw. nowej muzyki klezmerskiej.
Jarosława Bestera 25 lat z muzyką
Jarosław Bester współpracował z cenionymi reprezentantami sceny muzyki improwizowanej i klasycznej, takimi jak: John Zorn, Tomasz Stańko, John McClean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Jorgos Skolias, Vitold Rek, Bronek Duży, Dorota Miśkiewicz i wielu innych.
DYSKOGRAFIA:
De Profundis – Tzadik New York 2000, TZ 7143
The Warriors – Tzadik New York 2001, TZ 7157
Bereshit – Tzadik New York 2003, TZ 7183
Sanatorium Under the Sign of the Hourglass – Tzadik New York 2005, TZ 7349
Balan – Tzadik New York 2006 TZ 7358
Remembrance – Tzadik New York 2007 TZ 8116
Masada Anniversary ediotion vol. 2 – Voices of the Wilderness – Tzadik New York 2003, TZ 7172
Metamorphoses – Tzadik 2012, TZ 8170
The Golden Land – Tzadik 2013, TZ 8178
Krakoff (DVD /Audio) – For Tune 2013
Rebetiko Poloniko - For Tune 2019[9]
Bajgelman. Get to Tango - PWM - Anaklasis 2020[10]
Piazzolla Angels – For Tune 2021[11]
Hustle and Bustle – For Tune 2022[12]
***
Tytuł audycji: Źródła
Powadziła: Maria Baliszewska
Data emisji: 17.09.2024
Godzina emisji: 12.00