Max Emanuel Cenčić jest jednym z najpopularniejszych kontratenorów na świecie oraz reżyserem operowym. Pochodzi z muzycznej rodziny. Jego mama jest śpiewaczką operową, ojciec dyrygentem, co jak przyznał artysta ułatwiło mu wybór ścieżki życiowej. - Był czas kiedy eksperymentowałem, podjąłem nawet studia niemuzyczne, ale ostatecznie doszedłem do muzyki - wspominał.
Już jako sześciolatek Max Emanuel Cenčić zachwycał widzów jugosłowiańskiej telewizji śpiewając dziecięce piosenki, w które wplatał karkołomne pasaże z arii "Królowej Nocy" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kilka lat później był jedną z gwiazd Wiener Sängerknaben.
W "Rozmowach po zmroku" Max Emanuel Cenčić przybliżył słuchaczom kulisy pracy nad Haendlowskim "Kserksesem", którego akcję przeniósł do współczesnego Las Vegas. - Ważne jest, żeby w przypadku oper barokowych nie zapominać o ich aspekcie filozoficznym, w tym wypadku opartych na św. Augustynie, Platonie i innych wątkach filozofii - tłumaczył.
Opera "Kserkses" odnosi się do tematu siedmiu grzechów głównych, które uosabiają śpiewacy. - Ponad nimi są Bóg i Przeznaczenie. Oni wszystkim kierują. Bardzo ważne było dla mnie, żeby tak głęboką opowieść przenieść we współczesne czasy, żeby publiczność zrozumiała warstwę uniwersalną - mówił.
Spektakl opowiada o buncie człowieka wobec wyroków losu, który nie zgadzając się na swoje przeznaczenie, popada w grzech. Jak w tym kontekście wytłumaczyć komediowe wątki opery? - To tak jak w życiu, człowiek, który walczy z przeciwnościami nie zawsze wychodzi z tej walki zwycięsko, a jego starania mogą przybrać wymiar tragiczny bądź komiczny - wyjaśniał artysta.
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku
Prowadził: Jakub Kukla
Goście: Max Emanuel Cenčić (kontratenor)
Data emisji: 27.02.2020
Godzina emisji: 21.30
uk/am