"Koncert fortepianowy na lewą rękę" Ravela

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2022 19:00
Po wakacyjnej przerwie na antenę powrócił "Płytowy Trybunał Dwójki". W tym wydaniu audycji oceniano wykonania "Koncertu fortepianowego na lewą rękę D-dur" Maurice'a Ravela.
Wojciech Michniewski
Wojciech Michniewski Foto: PR/Wojciech Kusiński

Zamówił go Paul Wittgenstein, który stracił prawe ramię podczas I wojny światowej. Maurice Ravel potrafił zrozumieć jego ból, a po to, by spełnić obietnicę, przerwał prace nad Koncertem fortepianowym G-dur.

"Mimo że Ravel jest w swoim stylu ostatecznie francuski, zaadaptował do swojego idiomu muzycznego elementy różnorodnych stylistyk narodowych"  pisał Elliott Antokoletz.

Na kompozytora o baskijskim pochodzeniu olbrzymi wpływ miały nie tylko nauka u André Gedalge'a i Gabriela Fauré, ale także twórczość Borodina i Musorgskiego oraz egzotyczna wówczas muzyka jawajskiego gamelanu.

Nie są to jednak jedyne sfery wpływów. W jego Koncercie fortepianowym na lewą rękę słychać emanacje jazzowe, zaś inspiracje bluesem, być może obecne w jego twórczości za sprawą Gershwina, klarowne są w Sonacie na skrzypce i fortepian.

Zwycięzca:

Krystian Zimerman – fortepian, London Symphony Orchestra, dyr. Pierre Boulez (nagranie: Watford, 7/1996; DG 1998)

Pozostałe nagrania:

Jacques Février – fortepian, Orchestre Nationale de la Radiodiffusion Française, dyr. Georges Tzipine (nagranie: 18/19.04.1957, Salle de la Mutualite, Paryż; Columbia 1957)

Samson François – fortepian, Orchestre de la Societé des Concerts du Conservatoire, dyr. André Cluytens (nagranie: 1-3.07.1959, Salle Wagram, Paryż; La Voix De Son Maître 1960)

Philippe Entremont – fortepian, The Cleveland Orchestra, dyr. Pierre Boulez (nagranie: 20.11.1970 Cleveland; Columbia 1972)

Jean-Efflam Bavouzet – fortepian, BBC Symphony Orchestra, dyr. Yan Pascal Tortelier (nagranie: Watford 27/28.04.2010; Chandos 2010)

Cédric Tiberghien – fortepian (Pleyel „Grand patron” z 1892 roku), Les Siècles, dyr. François-Xavier Roth (nagranie: grudzień 2020, Wielka Sala im. Pierre’a Bouleza, Filharmonia Paryska; Harmonia Mundi 2022)


Posłuchaj
118:35 2022_09_24 17_00_08_Dwojka_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 "Koncert fortepianowy na lewą rękę" Ravela (Płytowy Trybunał Dwójki)

 

***

"Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.

Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwie lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Goście: Wojciech MichniewskiMarek BrachaKarol Radziwonowicz

Data emisji: 24.09.2022

Godzina emisji: 17.00


Czytaj także

"Rapsodia hiszpańska"​ Maurice'a Ravela przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2021 20:00
Które z nagrań "Rapsodii hiszpańskiej"​ Maurice'a Ravela jest najlepsze? O tym zadecydowało jury Płytowego Trybunału Dwójki w składzie: Jacek Hawryluk, Dorota Kozińska, Łukasz Borowicz i Wojciech Michniewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dualistyczna sonata Ravela kontra Trybunał

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2021 16:08
Jury Płytowego Trybunału Dwójki tym razem wybrało najlepsze nagranie Sonaty na skrzypce i fortepian Maurice'a Ravela.
rozwiń zwiń