Michelangelo Merisi da Caravaggio, "Grajek". (żr. Wikipedia)
W Europejskim Magazynie Kulturalnym:
1. O funduszach europejskich na działalność kulturalną.
Polsko-Norweskie "Spotkania z muzyka klasyczną" – Opery i Filharmonii w Białymstoku oraz Trondheim Symphony Orchesta, "Eurodramafest" Teatru Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego i teatrów z Lichtensteinu i Norwegii czy "Ocalić narodową spuściznę" Muzeum Narodowego w Gdańsku i muzeów Islandii i Norwegii – to tylko kilka spośród 17 ostatnich projektów, które otrzymały rekomendację o dofinansowanie w ramach zakończonego właśnie Funduszu Wymiany Kulturalnej. Fundusz Wymiany Kulturalnej i Program Kultura – to dwa największe programy wspierające współpracę państw europejskich w zakresie kultury. Wydaje się, że wiele wiemy i słyszymy na temat środków finansowych przeznaczanych z europejskiej kasy na inwestycje, niewiele uwagi poświęca się natomiast programom związanym z działalnością artystyczną, z organizacją konkretnych przedsięwzięć. Tymczasem, mimo iż środki przeznaczone na taką współpracę są znacznie niższe niż te na inwestycje, niejednokrotnie warunkują istnienie wielu wspaniałych imprez i programów kulturalnych. Ponieważ realizacja jednego z tych Programów dobiegła końca, Beata Stylińska poprosiła o przybliżenie mechanizmów działania tych funduszy Monikę Smoleń, podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
2. O micie prometejskim łączącym teatry miast Europy.
Grecki reżyser Theodoros Terzopulos przygotował Prometeusza w okowach, najnowszą wersję tragedii Ajschylosa. To część projektu łączącego trzy miasta: Ateny, które były pierwszą w historii europejską stolicą kultury, oraz tegoroczne: Istambuł i Essen. W tym roku mija 25 lat od zainicjowania idei europejskich miast kultury. Trzy zespoły teatralne, z Grecji, Turcji i Niemiec, prezentują w lipcu i sierpniu przedstawienia wokół mitu prometejskiego. Terzopulos pokazał już Prometeusza w okowach w Atenach, 26 lipca odwiedzi Istambuł, a 5 sierpnia odbędzie się premiera w Essen. Z Teodorosem Terzopulosem, jednym z najwybitniejszych dziś twórców europejskiego teatru, rozmawia Grzegorz Chojnowski.
3. O rzymskiej "Nocy Caravaggia".
600 tys. osób zobaczyło zakończoną miesiąc temu nocnym otwarciem wystawę dzieł Caravaggia w stajniach Kwitynału. Ile ludzi weźmie udział w dzisiejszej "Nocy Caravaggia", przypadającą dokładnie w 400. rocznicę śmierci artysty? Organizatorzy liczą na co najmniej kilkanaście tysięcy, jako że ma to być jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń Roku Caravaggia. Od godz. 19 dziś do 9 jutro otwarte będą wszystkie miejsca w Rzymie – kościoły, bazyliki i galerie – w których na co dzień obejrzeć dzieła Merisiegio. Będą również prelekcje i wykłady. Zapowiada się wielkie święto Caravaggia, tak żywiołowe jak ludowe festyny – ocenia prof. Maurizio Calvesi, koordynator obchodów Roku Caravaggia i dodaje, że chodzi jednak o coś więcej. O co? Pytał o to o Bartosz Panek.
4. O festiwalu Kultury Hiszpańskojęzycznej.
IX Międzynarodowy Festiwal Kultury Hiszpańskojęzycznej "Viva Flamenco" 2010 odbywa się w Łodzi, tradycyjnie w ostatniej dekadzie lipca, kiedy pogoda jest najbardziej zbliżona do hiszpańskiej, a atrakcje festiwalowe są dobrą propozycją zarówno dla turystów, jak i mieszkańców miasta. Na jego interdyscyplinarny charakter składa się wiele koncertów flamenco, plenerowych fiest hiszpańskich, edukacyjnych warsztatów tańca, śpiewu, warsztatów językowo-kulturowych, wystaw i wernisaży, wieczorów poetyckich i promocji książek, pokazów mody, filmów i pokazów multimedialnych oraz kulinariów, a także happeningu Corrida. Impreza trwa całe 10 dni. O tym, co w tegorocznym programie, Justyna Piernik rozmawia z Małgorzatą Wilczyńską – dyrektorem festiwalu.
Audycję prowadzi Justyna Piernik.
17 lipca (sobota), godz. 14:30