By zostać najlepszym aktorem

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2012 14:49
Spotkanie doświadczonych aktorów i pedagogów oraz młodych adeptów teatru zrodziło niezwykle interesującą dyskusję o meandrach sztuki aktorskiej.
Audio
Warszawa, styczeń 2007, Teatr Ateneum. Jan Kaczmarek Album Rodzinny. Scenariusz i reżyseria Adam Opatowicz i Andrzej Poniedzielski. Rolą w spektaklu Album rodzinny Jan Matyjaszkiewicz świętuje 50-lecie pracy artystycznej. Podczas próby od lewej: Anna Dereszowska ,Tomasz Kozłowicz ,Grzegorz Damięcki Arkadiusz Nader , Dorota Nowakowska i Jan Mat
Warszawa, styczeń 2007, Teatr Ateneum. Jan Kaczmarek "Album Rodzinny". Scenariusz i reżyseria Adam Opatowicz i Andrzej Poniedzielski. Rolą w spektaklu "Album rodzinny" Jan Matyjaszkiewicz świętuje 50-lecie pracy artystycznej. Podczas próby od lewej: Anna Dereszowska ,Tomasz Kozłowicz ,Grzegorz Damięcki Arkadiusz Nader , Dorota Nowakowska i Jan MatFoto: PAP/Andrzej Rybczyński

– Za naszych czasów było zupełnie inaczej – opowiadała w Dwójkowej audycji Eugenia Herman o perspektywach, jakie otwierały się dla absolwentów aktorskich szkół. – Jedynym marzeniem było dostać się do teatru, teraz są inne możliwości: telewizja, reklama, seriale – mówiła znakomita aktorka. Przypominała również o zjawisku "bycia celebrytą” – swoistej, pożądanej dla niektórych "ścieżce zawodowej", na jaką może wejść popularny aktor.
Jan Matyjaszkiewicz z kolei przypominał o kilku kardynalnych, zapominanych nieco dziś zasadach aktorskiego rzemiosła. – Nawet najsłabszy, najgorszy aktor sam musi uwierzyć w to, że gra księcia, żebraka lub zwykłą szczotkę – powtarzał za swoim mistrzem Edmundem Wiercińskim. – Reżyser nie może wmawiać w to aktorowi. On musi sam zrozumieć.
Na pytanie zaś, czy aktorzy z długim scenicznym stażem potrzebują wielu prób przed występem, czy lubią je, Jan Matyjaszkiewicz odpowiadał, że każda nowa rola jest (powinna być!) dla aktora nowym, ważną przygodą. Należy zaczynać tak, jakby się pierwszy raz wchodziło na scenę.  
W audycji Iwony Malinowskiej pt. "Kontynuujcie ich tradycje" spotkali się doświadczeni aktorzy i pedagodzy – Eugenia Herman i Jan Matyjaszkiewicz – oraz aktorzy dopiero rozpoczynający teatralną przygodę: Marta Kurzak i Józef Pawłowski. Nasi goście wspominali m.in. swoich mistrzów, swoje początki bycia aktorem, mówili o tajnikach dobrej, aktorskiej sztuki.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

Zobacz więcej na temat: Iwona Malinowska
Czytaj także

Emilia Krakowska: aktor potrzebuje mistrza

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2012 06:00
- Tak jak ciężko jest nam bez nauczycieli i rodziców, tak ciężko nam żyć bez mistrzów. Ci, którzy dziś są weteranami, są również moimi mistrzami na co dzień. Wiem z ich życiorysów, jak należy przechodzić przez trudne chwile i zawsze kochać swój zawód – powiedziała w Dwójce Emilia Krakowska.
rozwiń zwiń