Martha Argerich i Jacek Kaspszyk. Transmisja z Lugano!

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014 10:00
W poniedziałkowy wieczór przeniesiemy się do Szwajcarii, by wysłuchać koncertu kończącego festiwal Progetto Martha Argerich. Wybitnej pianistce oraz jej gościom, znakomitym solistom, towarzyszyć będzie Orkiestra Szwajcarii Włoskiej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
Martha Argerich
Martha Argerich Foto: PAP/DPA/Soeren Stache

Fryderyk Chopin był nauczycielem Karola Mikulego, a ten wziął sobie za ucznia Stefana Askenasego. Pod skrzydła ostatniego trafiła w 1957 roku prawie nikomu wówczas nieznana argentyńska piękność. Prawie, bowiem Martha Argerich miała już na koncie pierwsze nagrody konkursów pianistycznych w Bolzano i Genewie oraz lata studiów pod okiem takich niekwestionowanych mistrzów, jak Friedrich Gulda, Madeleine Lipatti oraz Nikita Magaloff. Mimo to przerwała świetnie zapowiadającą się karierę, by swój właściwy, dojrzały debiut przeżyć w wieku dwudziestu czterech lat na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. I było warto, bowiem w ciągu kilku tygodni Wunderkind, jakich XX wiek znał na pęczki, przekształcił się w jednego z najwybitniejszych pianistów swojej epoki.

Stephanie Argerich o swojej matce. Nagranie fragmentów konferencji prasowej towarzyszącej festiwalowi "Chopin i jego Europa" (sierpień 2013)

Interpretacje Argerich zachwyciły połączeniem żywiołowego i niepokornego temperamentu latynoskiego z ogromnym szacunkiem i wyczuciem stylu chopinowskiego. Niezależna natura Argerich dała o sobie znać po raz kolejny w 1980 roku, kiedy na znak protestu przeciwko wykluczeniu z Konkursu kontrowersyjnego Ivo Pogorelicia, pianistka zbojkotowała dalsze obrady jury. Zawiedzeni mogli poczuć się nawet najbardziej oddani wielbiciele fenomenu Argerich, gdy ponad ćwierć wieku temu artystka zrezygnowała ostatecznie z występów oraz nagrań solowych. Działalność koncertowa oraz kameralistyczna, w szczególności z udziałem młodych talentów - protegowanych królowej fortepianu, szybko przyniosła jednak nie mniej fascynujące owoce.

Swego rodzaju kuźnią odkrywanych przez Argerich wirtuozów stał się cykliczny "Il Progetto Martha Argerich", realizowany corocznie podczas festiwalu w Lugano.

Program:

Maurice Ravel Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę, Piotr Czajkowski I Koncert fortepianowy b-moll op. 23, Benjamin Britten Symfonia na wiolonczelę i orkiestrę op. 68, Ludwig van Beethoven Koncert potrójny C-dur op. 56

wyk. Nicholas Angelich, Martha Argerich, Jura Margulis - fortepiany, Alissa Margulis - skrzypce, Gautier Capuçon i Edgar Moreau - wiolonczele

Orkiestra Szwajcarii Włoskiej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka

Jacek
Jacek Kaspszyk. Fot. Grzegorz Śledź/PR2

Transmisja z festiwalu Progetto Martha Argerich w Lugano.

W przerwie: "Gwiazdy na festiwalu  w Lugano"  - z Jackiem Kaspszykiem i Stanisławem Leszczyńskim rozmawia Anna Skulska.

Na koncert zaprasza Piotr Matwiejczuk.

30 czerwca (poniedziałek), godz. 20.30-23.00 (wprowadzenie od 19.00)

jp/mc

Zobacz więcej na temat: Jacek Kaspszyk MUZYKA
Czytaj także

Stephanie Argerich o swojej matce (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2014 23:00
Występy Marthy Argerich stały się już tradycją Festiwalu "Chopin i jego Europa". Wybitnej argentyńskiej pianistki nie zabraknie w Warszawie i tym razem. Przypominamy zeszłoroczne spotkanie ze Stephanie Argerich, córką Marthy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olga Pasiecznik – zakochana w Mozarcie, marząca o Bachu

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2014 15:54
- Zanikanie Bacha w repertuarach filharmonii spowodowało zanik dobrego gustu w naszej publiczności. Ona się zadowala papką, w kółko powtarzającą się - mówiła wybitna sopranistka w rozmowie z Marcinem Majchrowskim.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Europejski sukces oferty koncertowej Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2014 21:20
Muzyczna oferta przygotowywana przez Program 2 Polskiego Radia uplasowała się na drugim miejscu w Europie (tuż po ofercie BBC) wśród radiofonii uczestniczących wspólnie w tworzeniu i emitowaniu nocnych audycji Euroradio Notturno. To dobra okazja, by przypomnieć całą unikatową ofertę muzyczną radiowej Dwójki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pieter Wispelwey: kilka wiolonczel, trzy razy Bach, dwa razy Beethoven

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2014 20:00
Poza tym: powroty do Dworzaka, Brittena czy Haydna. – Byłoby smutne, gdyby człowiek nagrał wszystko, mając trzydzieści czy czterdzieści parę lat. Zwłaszcza, że ciągle gram ten repertuar, więc perspektywa na pewno się zmienia – mówił w Dwójce wybitny wiolonczelista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hélène Grimaud: widzę kolory, gdy słyszę dźwięki

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2014 13:12
– Muzyka oddziałuje na ludzi w bardzo różny sposób, w moim przypadku po prostu widzę kolor. Nie dzieje się to jednak nieustanne: czasami pojawia się, gdy gram, czasami, gdy słucham muzyki – mówiła w Dwójce znakomita francuska pianistka o swoim doświadczeniu synestezji.
rozwiń zwiń