Nadwrażliwość Panufnika i zdyscyplinowanie Argerich. Jacek Kaspszyk o wybitnych muzykach

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2014 16:00
- Do każdego koncertu podchodzi jak do pierwszego i najważniejszego. Rutyna z nią jest praktycznie niemożliwa - mówił Jacek Kaspszyk o wielkiej nieobecnej Festiwalu "Chopin i jego Eruopa". Andrzej Panufnik z kolei nigdy nie przychodził na próby...
Audio
  • Nadwrażliwość Panufnika i zdyscyplinowanie Argerich. Jacek Kaspszyk o wybitnych muzykach (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Jacek Kaspszyk
Jacek KaspszykFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Koncert fortepianowy, którego wysłuchać można było we wtorek w Filharmonii Narodowej, to jedno z kilkunastu dzieła Panufnika, które znalazły się w programie tegorocznego Festiwalu. Jacek Kaspszyk, który poprowadził wykonanie tego dzieła, poznał kompozytora w Londynie, gdzie pełnił funkcję dyrektora Capital Radio Wren Orchestra.

- Często bywałem u niego w domu i zaprzyjaźniliśmy się. To był człowiek o wielkiej wrażliwości i dowcipie, a przy tym perfekcyjny dżentelmen - wspominał dyrygent. - Zarazem jednak wielka kultura nie pozwalała mu uzewnętrzniać wewnętrznych problemów i rozterek we własnej muzyce, niezwykle uporządkowanej. To łączyło go z Lutosławskim - dodał.

Znajomość Jacka Kaspszyka z Marthą Argerich jest o wiele świeższa, ale nie mniej serdeczna. Dyrygent poznał ją pięć lat temu, gdy przygotowali wspólnie koncert na Festiwal "Chopin i jego Europa". Od tamtej pory wielokrotnie razem występowali, najczęściej w Warszawie oraz w Lugano. Stereotyp Argerich jako artystki nieprzewidywalnej okazał się nieprawdziwy.

- Ona ma bardzo poważny stosunek do każdego wykonywanego utworu. To jest źródłem wielu wątpliwości. Ale gdy już Argerich przystąpi do prób, okazuje się osobą bardzo zdyscyplinowaną. Do tego jej charyzma udziela się całej orkiestrze, od której nie oczekuje tylko akompaniamentu, lecz nowych twórczych rozwiązań. Wspaniałe doświadczenie - podkreślał Jacek Kaspszyk.

Zachęcamy do wysłuchania nagrania rozmowy Anny Skulskiej z Jackiem Kapszykiem z audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

mm/mc

Czytaj także

Łukasz Borowicz: Mozart kluczem do twórczości Panufnika

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2014 11:30
- Mozart był ulubionym kompozytorem Andrzeja Panufnika i to widać w jego partyturach - mówił w Dwójce Łukasz Borowicz, dyrygent, który z Polską Orkiestrą Radiową i Orkiestrą Konzerthaus nagrał wszystkie dzieła symfoniczne polskiego kompozytora.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nie znał Beatlesów, uwielbiał Gershwina i Davisa. Andrzej Panufnik w oczach dzieci

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2014 16:00
On w młodości przesiadywał w klubach nocnych; ona woli wódkę od zupy szczawiowej mamy. On został cenionym DJ-em i grafikiem, ona - kompozytorką. Jaki wpływ wywarł Andrzej Panufnik na Jeremiego i Roxannę? Z dziećmi wybitnego twórcy rozmawialiśmy w audycji z cyklu "Stulecie Panufnika".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jacek Kaspszyk: dla mnie Argerich jest przewidywalna

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2014 12:13
- Charles Dutoit, pierwszy mąż Marthy, powiedział mi, że odwołała mu 80 koncertów z rzędu. Mi, przez siedem lat naszej współpracy, nie sprawiła takiej niespodzianki - opowiadał w Dwójce dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andreas Staier: dawne fortepiany mają osobowość - trzeba z nimi pertraktować

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2014 14:00
- XIX-wieczne instrumenty bardzo się od siebie różniły, nawet jeśli były stworzone przez tego samego konstruktora. Niektóre wymagały siły, inne delikatności. Nie miały nic wspólnego ze współczesną masową produkcją - powiedział wybitny pianista w audycji poświęconej dawnym fortepianom.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Alexander Gavrylyuk: na Ukrainie ważą się losy całej Europy

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2014 15:00
- Cały czas mam nadzieję, że uda się wyjść z tego konfliktu za pomocą pokojowych środków - podkreślał znakomity pianista, który tuż przed przyjazdem na Festiwal "Chopin i jego Europa" musiał ratować rodziców ze wschodniej Ukrainy...
rozwiń zwiń