Alexander Gavrylyuk: na Ukrainie ważą się losy całej Europy

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2014 15:00
- Cały czas mam nadzieję, że uda się wyjść z tego konfliktu za pomocą pokojowych środków - podkreślał znakomity pianista, który tuż przed przyjazdem na Festiwal "Chopin i jego Europa" musiał ratować rodziców ze wschodniej Ukrainy...
Audio
  • Alexander Gavrylyuk: na Ukrainie ważą się losy całej Europy (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Alexander Gavrylyuk. Na Festiwalu Chopin i jego Europa zastąpił Marthę Argerich
Alexander Gavrylyuk. Na Festiwalu "Chopin i jego Europa" zastąpił Marthę ArgerichFoto: Wojciech Grzędziński/ NIFC

- Zorganizowanie mojego występu nie było prostym zadaniem, ponieważ dowiedziałem się o tym, że mam grać dopiero dzień przed koncertem - opowiadał artysta ukraińskiego pochodzenia, który w Warszawie zastąpił Marthę Argerich - Tydzień temu udało mi się pomóc moim rodzicom - którzy mieszkają we wschodniej Ukrainie - uciec z kraju. Razem z nimi pojechałem na wakacje. Jednak gdy otrzymałem telefon z propozycją zagrania III koncertu Prokofiewa w Polsce, nie mogłem odmówić - wyjaśnił.

Muzyka Prokofiewa, a w szczególności ten utwór, zajmują w repertuarze Alexandra Gavrylyuka szczególne miejsce. Teraz zresztą III Koncert fortepianowy nabrał nowego znaczenia. - Prokofiew skomponował go w trudnym dla Rosji okresie: w czasie rewolucji. Słychać więc w utworze wyraźnie odzwierciedlenie nastrojów społecznych, które wtedy panowały - mówił pianista w rozmowie z Andrzejem Zielińskim. -  Dla mnie właśnie historyczny aspekt ma szczególne znaczenie. Grając ten Koncert, uświadamiam sobie jego aktualność w kontekście tego, co dzieje się obecnie na Ukrainie - podkreślił.

Więcej o polskich doświadczeniach Alexandra Gavrylyuka oraz o jego planach koncertowych i fonograficznych w nagraniu z audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

mm/jp

Czytaj także

Instrument ślepców. Julian Kytasty o ukraińskiej bandurze

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2014 13:00
– Dopiero w latach 20. zaczęto tworzyć zespoły bandurzystów widzących, komponować utwory i zapisywać je nutami. Dawna tradycja opierała się na ślepych muzykach – mówił w Dwójce amerykański śpiewak pochodzenia ukraińskiego, bandurzysta, kobziarz, a także kompozytor i dyrygent.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Majdan i utopie. Artyści rewolucji

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2014 15:00
- Wielu ludzi szukało sposobu na udział w rewolucji ukraińskiej bez użycia przemocy. Rozwiązaniem okazała się sztuka, często fascynująca - mówiła w Dwójce Ewa Sułek, pisząca książkę o roli "nieprofesjonalnych" artystów na Majdanie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andreas Staier: od geniusza można się wiele nauczyć, nawet gdy myje zęby

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:00
O swoich doświadczeniach z pieśniami Chopina oraz problemach z innymi utworami polskiego kompozytora znakomity niemiecki pianista Andreas Staier mówił w przerwie środowego recitalu na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chopin w chatce Jehkina Iivany, czyli Północ według Olli Mustonena

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2014 13:00
- Kiedy wędrowny pieśniarz przedstawiał losy jakiegoś mitycznego bohatera, to tak naprawdę śpiewał o sobie. Podobnie jest z wykonawcami muzyki klasycznej. Dzięki temu muzyk Bacha czy Beethovena jest wciąż żywa - mówił Olli Mustonen, pianista i kompozytor, który w środę wystąpił na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń