"Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich" - premiera Teatru Wielkiego w Łodzi

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2023 22:00
- Te wszystkie choreografie są tańczone w zupełnie innych stylach. Niełatwo z techniki współczesnej Jacka Przybyłowicza po przerwie przeistoczyć się w góralki, górali i harnasiów, przenieść się do zupełnie innego świata. "Odwieczne pieśni" to praca historyczna stworzona ponad 50 lat temu, widzimy, jak wówczas wyglądała technika tańca współczesnego - mówiła Anna Nowak, kierownik baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. W sobotę 30 września premiera spektaklu "Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich: Karłowicz - Kilar - Szymanowski".
Teatr Wielki w Łodzi
Teatr Wielki w Łodzi Foto: Shutterstock/Mariola Anna S
  • W tym wydaniu audycji "Przed premierą" zajrzeliśmy do Teatru Wielkiego w Łodzi.
  • Trwają tam ostatnie próby przed premierą spektaklu "Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich: Karłowicz - Kilar - Szymanowski".
  • Premiera spektaklu w sobotę 30 września. Druga premiera 1 października, a kolejne spektakle 3, 14 i 15 października.

Jak 50 lat temu wyglądała technika tańca współczesnego

Za choreografię odpowiadają Conrad Drzewiecki, Jacek Przybyłowicz i Karol Urbański, a kierownikiem muzycznym wydarzenia jest Marta Kluczyńska. - Te wszystkie choreografie są tańczone w zupełnie innych stylach. Niełatwo z techniki współczesnej Jacka Przybyłowicza po przerwie przeistoczyć się w góralki, górali i harnasiów, przenieść się do zupełnie innego świata. "Odwieczne pieśni" to praca historyczna stworzona ponad 50 lat temu, widzimy, jak wówczas wyglądała technika tańca współczesnego - mówiła Anna Nowak, kierownik baletu Teatru Wielkiego w Łodzi.

Dwie kompletnie różne role

Dominik Senator opowiedział o swoim udziale w przedstawieniach. - Mam przyjemność kreować dwie kompletnie różne role w "Odwiecznych pieśniach" i "Harnasiach". W opowieści biblijnej jestem Adamem, pierwszym człowiekiem, który jest rozmarzony. A potem kreuję postać harnasia, górskiego zbója, zatem to dwie bardzo różne, ale jednocześnie interesujące postacie. Dla nas tancerzy ważne jest pokazywanie siebie w różnych rolach - powiedział pierwszy solista baletu Teatru Wielkiego w Łodzi.

Conrad Drzewiecki - ważna postać w historii tańca klasycznego i współczesnego

Mówił również o Conradzie Drzewieckim. - To bardzo ważna postać w historii tańca klasycznego i współczesnego. To on założył Polski Teatr Tańca, jako pierwszy zaczął wplatać taniec neoklasycystyczny i współczesny w swoje choreografie. Dominika Antkowiak wiele lat pracowała z mistrzem, teraz przekazuje nam tamte choreografie, ale również pozwala nam pokazać siebie i swój artyzm. Zatem mamy pewną bazę, lecz można też przemycić trochę współczesnego ducha. Widownia będzie mogła zobaczyć, jak taniec zmieniał się na przestrzeni tych lat, ważny jest pewien walor edukacyjny - podkreślił artysta.

Posłuchaj
28:22 2023_09_27 21_30_33_Dwojka_Przed_premiera.mp3 "Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich" - premiera Teatru Wielkiego w Łodzi (Przed premierą/Dwójka)

 

Góralski folklor i miłość do muzyki w Teatrze Wielkim w Łodzi

Kompozycja Wojciecha Kilara Kościelec 1909 to poemat symfoniczny powstały z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza, który w 1909 roku zginął tragicznie w Tatrach u stóp Małego Kościelca, a 3 tygodnie wcześniej odniósł triumf wykonaniem Odwiecznych pieśni w Filharmonii Warszawskiej.

"Odwieczne pieśni" to prawdziwie osobista wypowiedź kompozytora, w której uzewnętrznił on również swój indywidualny styl. Mimo iż poemat ten pod względem brzmieniowym jest nadal bliski utworom późnoromantycznym, to pod wieloma względami odnajdziemy w nim oryginalne, typowo "karłowiczowskie" rysy: szerokooddechowe, liryczne tematy o słowiańskim kolorycie, ciekawe zabiegi w zakresie instrumentacji czy też przeważające wolne tempo połączone ze swobodnie, choć dynamicznie kształtowaną formą. Tak pisała o utworze Anna Iwanicka-Nijakowska.

Artyści baletu Nazar Botsiy i Stanislava Pincekova zapraszają na spektakl "Harnasie":

[Facebook Teatru Wielkiego w Łodzi]

Premiera, nad którą unosi się duch gór

Karol Szymanowski natomiast góralskim folklorem i duchem nasiąkał od najmłodszych lat. Sam kompozytor pisał: ... gdy się pojmie prawdziwą góralską pasję do nadawania plastycznych kształtów wszystkiemu, co Górala w życiu otacza, gdy się przeniknie te  chropawe, kanciaste, jakby w opornym głazie kute formy, ukazuje się w tej muzyce  prawdziwe oblicze nieugiętego, twardego, specyficznie góralskiego "liryzmu", przedziwna  "epickość" spokojnie falującej powierzchni i głęboko na dnie ukryta, teatralna niemal  "dramatyczność" treści, znajdująca swój wyraz w tańcu.

Tak, więc duch gór czuwa nad tym wieczorem, a jeśli swoją przychylnością obdarzą nas łaskawe duchy kompozytorów, to będzie to wieczór skrzący się wspaniałą muzyką i tańcem. 

[źródło: Teatr Wielki w Łodzi] 

Premiera spektaklu "Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich: Karłowicz - Kilar - Szymanowski" w sobotę 30 września.

***

Tytuł audycji: Przed premierą

Prowadziła: Beata Stylińska

Data emisji: 27.09.2023

Godzina emisji: 21.30

pg/mo

Czytaj także

"Giselle" - arcydzieło baletowe powraca do Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2022 13:56
Do Warszawy powraca "Giselle" - arcydzieło francuskiego romantyzmu. Premiera w piątek (25 listopada) o godz. 19 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W Programie 2 Polskiego Radia zajrzeliśmy za kulisy, by śledzić przygotowania do pierwszej premiery baletowej sezonu. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szef Polskiego Baletu Narodowego: szkoła holenderska to lekcja obowiązkowa

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2023 18:00
- Uważam, że szkoła holenderska nie tyle jest warta pokazania, co konieczna do zobaczenia. Wybór padł akurat na te trzy balety z muzyką Ludwiga van Beethovena, co jeszcze podnosi rangę tego przedstawienia - mówił w "Wybieram Dwójkę" Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, przed zaplanowaną na czwartek (18.05) premierą baletową w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej pt. "Beethoven i szkoła holenderska".
rozwiń zwiń