Zanim Edward Benjamin Britten skomponował w 1951 operę Billy Budd, zaprzyjaźnił się z W.H. Audenem. Stworzył z nim wiele piosenek, zaczerpnął od niego dużo inspiracji estetycznych i politycznych. Zanim Annilese Miskimmon została uznaną na świecie reżyserką, wciągnięta przez swojego ojca do chóru Northern Ireland Opera, uczyła się od dziecka czytać ze śpiewanych w różnych konwencjach historii uniwersalne prawdy o człowieku. Niepokorna i poszukująca kanonu klasycznych librett szybko porzuciła dla dzieł wykluczonych lub pomijanych. Po wystawieniach L’amico Fritz Mascagniego w Opera Holland Park czy Dziennika Anne Frank Grigorija Frida w Opera Theatre Company’s stała się znaną reżyserką od nieznanych oper.
Co skłoniło tę przenikliwą, okrzykniętą feministką opery, artystkę do sięgnięcia po historię o starym kapitanie, który dręczony poczuciem winy dokonuje rozrachunku ze śmiercią kompana i własnym życiem? Jedno jest pewne, rozchwytywana przez sceny operowe Europy reżyserka, która lubi zdzierać kostiumy, zrzucać maski, łamać stereotypy i tym razem nikogo nie oszczędzi. Porwie widzów w nieznane światy, tworząc pomost między tym, co uniwersalne i tym, co boleśnie nam bliskie.
"Billy Budd" Brittena. Opera niczym film >>>
12 kwietnia na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zobaczymy wielką łódź podwodną, na pokładzie której rozegrają się losy mężczyzn w sytuacji skrajnej, wobec zagrożenia, które zmusi ich do podejmowania najtrudniejszych decyzji i działań.
Opera w dwóch aktach z prologiem i epilogiem
Libretto: E. M. Forster i Eric Crozier wg opowiadania Hermana Melville’a
Prapremiera: 1.12.1951, Londyn
Premiera tej inscenizacji: 18.01.2019, Oslo
Koprodukcja: Den Norske Opera & Ballett, Oslo
Oryginalna angielska wersja językowa z polskimi napisami.
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku (cykl "Przed premierą")
Przygotowała: Monika Zając
Data emisji: 11.04.2019
Godzina emisji: 22.00
mko/mat. prasowe