"Dwa przełomy - jeden związany z polityczną odwilżą po śmierci Stalina, drugi z upadkiem systemu komunistycznego - wiązały się z różnymi sposobami stabilizowania się status quo w polu sztuki. Celem książki jest przetestowanie wstępnej tezy, że oba przełomy miały odmienny charakter - pierwszy o charakterze konsensusu, drugi - pluralistycznego agonizmu.
Konsensus zawarty w niedemokratycznych warunkach nie tyle na zawsze skazywał na niebyt artystów, którzy nie mieścili się w uzgodnionym paradygmacie, ile - uzurpując sobie umysłowe zwierzchnictwo, posługiwał się językiem, w którym zobaczenie czegoś poza "racjonalnym" status quo stawało się niemożliwe.
Agon natomiast stał się dla języka krytyki artystycznej prawdziwym wyzwaniem. Pojawienie się możliwości różnienia się w polu sztuki było wielką zdobyczą przemian demokratycznych w Polsce - bez skandali i prowokacji, zbijania z pantałyku, destabilizacji i zdziwienia nie ma bowiem wolnej sztuki."
Tak we wstępie do swojej książki pisze historyk i krytyk sztuki - prof. Anna Markowska z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Praca zatytułowana "Dwa przełomy" - to najnowsza pozycja serii Monografie FNP.
Na spotkanie z autorką zaprasza Katarzyna Kobylecka.