Projekt tworzą artyści wielu estetyk: inicjatorka, Maja Miro-Wiśniewska - wykonująca m.in współczesną muzykę na fletach historycznych, Kasia Kadłubowska - perkusistka zanurzona w minimalizmie i konceptualizmie oraz duet Grochocki_Odorowicz, który swoim wykonaniem pieśni pogrzebowych wygrał zeszłoroczny Konkurs Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja".
Pojawiają się tu historie kobiet, które decydują się na zbrodnie, ale także tych, na których zbrodnia jest dokonana; kochanków, którzy giną, bo ich miłość nie jest akceptowana; boskiej kary za planowanie czyjejś śmierci; diabelskiej kary za przyczynienie się do czyjejś śmierci; świętego uniknięcia śmierci. Historie prawdziwe i te mieszające świat realny z magicznym, które niegdyś służyły zapewne wzmocnieniu moralności. Czytane przez pryzmat współczesności opowiadają o wielowątkowości losów kobiety, o jej wrażliwości i emocjonalności, niemocy, ale i poczuciu sprawstwa, miłości i odrzuconych uczuciach.
Hipnotyzujący, narracyjny charakter pieśni został wzmocniony poprzez sięgnięcie w warstwie instrumentalnej do stylistyki minimalistycznej awangardy. Minimalizm, operujący krótkimi, nakładającymi się na siebie, wielokrotnie powtarzanymi motywami jest oryginalną ramą dla tych mantrowych w charakterze i niekiedy mrocznych opowieści.
Narratorem jest śpiewak tradycyjny, wykorzystujący wiejska technikę śpiewu otwartym głosem. W instrumentarium pojawia się 5 rodzajów fletów, altówka, wibrafon, bębny obręczowe i perkusjonalia, które tworzą oryginalne kombinacje brzmieniowe: oszczędne, introwertyczne, skrywające podskórną eksplozję. Ekspresjonistyczne wizje osiągnięte minimalnymi środkami.
materiały prasowe