IDEA
Lepiej, gdyby się nie narodził?
Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego sprzeniewierzył się temu, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń? Jak rozumieć polecenie Jezusa wypowiedziane do Judasza na chwilę przed zdradą: "Co chcesz czynić, czyń prędzej" (J 13, 27)? Czy słowa: "Zgrzeszyłem, wydawszy krew niewinną" (Mt 27, 4) można rozumieć jako próbę ocalenia Jezusa?
W polskim dramacie najciekawszymi próbami odpowiedzi na te pytania są sztuki Karola Huberta Rostworowskiego, Kazimierza Przerwy-Tetmajera oraz Ireneusza Iredyńskiego. Jednak każdy z tych tekstów – wystawiany przez największych polskiego teatru, jak Juliusz Osterwa i Konrad Swinarski – przynosił tylko kolejne nurtujące nas pytania. Dlatego z tymi pytaniami zwróciliśmy się do twórców współczesnych.
Przed nami sześć premier teatralnych, spektakle gościnne koncerty muzyki dawnej, film i kulinaria. Terapia szokowa dla zmysłów smaku i węchu, uczta dla uszu i wzroku, a wszystko w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową.
Czy podczas Wielkiego Postu Judasz może stać się dla nas kimś bliskim, czy możemy się w nim rozpoznać? Mamy nadzieję, że efekt naszej pracy oraz wysiłki artystów, których zaprosiliśmy do współpracy, pozwolą Państwu spojrzeć na niektóre kwestie inaczej oraz uważnie przyjrzeć się apostołowi, który w biblijnych wykazach wymieniany jest na końcu. Często z dopiskiem: "Ten, który Go zdradził".
Festiwal Nowe Epifanie organizowany jest przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.