Między starym a nowym MSN-em
Zaczynamy świetlistą performatywną paradą. Delegacja Śliskich Spraw to zaproszenie do udziału w nomadycznym rejwie, wiedzmowej celebracji przejścia pomiędzy starym a nowym wcieleniem MSN-u. Delegacja z bloku na ulicy Pańskiej 3 wychodzi w stronę gmachu przy Marszałkowskiej 103. To również nawiązanie do kontekstu miejsca – placu Defilad, gdzie niejednokrotnie to, co społeczne i to, co polityczne, spotykało się ze sztuką. Za kształt performansu odpowiadają Bambi van Balen i nat skoczylas (z artystyczno-aktywistycznego kolektywu Tools for Action) wraz z zaproszonymi osobami artystycznymi.
Na dwa tygodnie października Pawilon MSN-u nad Wisłą (przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 22) przekształci się w studio warsztatowe, w którym kształtu nabierać będą zarówno obiekty artystyczne, biorące udział w wydarzeniu, jak sam program Delegacji. Zapraszamy do wzięcia udziału w próbach choreograficznych prowadzonych przez Jagnę Nawrocką, przyjścia na warsztat z wytwarzania dmuchanych narzędzi protestu (Tools for Action). Rozmaite obiekty (artystyczne i nie), które wezmą udział w tej specyficznej paradzie zasiedlą na noc nowy budynek Muzeum oraz staną się częścią archiwum otwarcia MSN-u.
Kim Gordon, 700 Bliss, Hania Rani. Muzyka w Muzeum
Muzycznie otwarcie Muzeum rozpocznie Kim Gordon, ikona amerykańskiej sceny alternatywnej, wokalistka, producentka, projektantka mody, pisarka i autorka tekstów, współzałożycielka eksperymentalnego postpunkowego zespołu Sonic Youth. Kariera Kim Gordon rozciąga się na ponad 4 dekady. Artystka występowała na całym globie, współpracując z najbardziej ekscytującymi nazwiskami świata muzyki. W 2019 roku zadebiutowała solowym, doskonale przyjętym przez krytykę, albumem No Home Record. W marcu 2024 r. ukazał się jej drugi album zatytułowany The Collective. Kim Gordon nazywana jest sumieniem sceny alternatywnego rocka lat 80. i 90., wzorem dla całego pokolenia muzyków, zwłaszcza kobiet. W wywiadach opowiadała, że wcale nie czuje się muzykiem, podkreśla, że zawsze chciała zostać artystką wizualną, co również realizuje. Jej prace można było zobaczyć między innymi w Gagosian Gallery w Los Angeles czy w 303 Gallery w Nowym Jorku.
W dniu kolejnym, w sobotę, zagrają 700 Bliss. To amerykański duet artystyczny, Moor Mother i DJ Haram poznały się w 2014 w Filadelfii. Połączyło je tamtejsze, tętniące życiem środowisko artystyczne, muzyczne fascynacje oraz zamiłowanie do aktywizmu.. Razem stworzyły idealną parę DJ-ki i MC. Po kilku latach wspólnej pracy opublikowały ciepło przyjętą EP-kę zatytułowaną Spa 700, pełną rapu, klubowych rytmów oraz noise’u (a szczególnie jego odmiany power electronics). 700 Bliss to swoisty miks brzmienia Public Enemy i Merzbow. Ich pierwsza długogrająca płyta zatytułowana Nothing to Declare to kakofoniczna rapowo-klubowa mieszkanka, muzyczny rytuał, którego celem jest – jak trafnie napisał portal Pitchfork – zmiana układu sił na świecie.
Muzyczny finał weekendu otwarcia Muzeum zapewni Hania Rani, która z tej okazji przygotowuje specjalny koncert. To artystka, której nie trzeba przedstawiać zarówno w Polsce jak i na świecie. O jej muzycznych dokonaniach rozpisuje się prasa w całej Europie. Twórczość Hanii Rani nawiązuje do brzmień wypracowanych przez amerykańskich minimalistów, ambientu, muzyki filmowej oraz współczesnej elektroniki. W 2019 roku ukazał się jej debiutancki album Esja wydany przez prestiżową brytyjską wytwórnię Gondwana Records. Występowała na wielu prestiżowych scenach Europy, od Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez Funkhaus w Berlinie, po The Roundhouse w Londynie. W Polsce Hania Rani otrzymała m.in. nagrodę Sanki, została też nominowana do Paszportów Polityki 2019.
Agnieszka Polska, Zbigniew Libera, Karolina Jabłońska, Wojciech Bąkowski. Nowe prace na otwarcie
Przygotowana specjalnie dla MSN multimedialna praca wideo Agnieszki Polskiej Przepowiednia operuje animacją i tekstem inspirowanym literaturą spekulatywną, teorią systemów, cybernetyką, science fiction. Losowo wyświetlane, krótkie „wróżby” – wypowiedzi dotyczące przyszłości przedstawione są na czarno-białych planszach wzorowanych na tradycyjnej oprawie graficznej dialogów filmów niemych. Każdy paragraf przetworzony jest przez model sztucznej inteligencji posługujący się stabilną dyfuzją: daje to efekt powolnej entropii tekstu, który pojawia się i znika rozpływając w niezrozumiałe, dynamicznie generowane znaki. Praca może być oglądana przez dłuższy czas, w formie losowo formującego się wiersza, jak również przez krótką chwilę, gdy odbiorcy potrzebna jest odpowiedź na pytanie lub wskazówka dotycząca przyszłości. Zgodnie z zamysłem architekta budynku Thomasa Phifera, biała fasada nowej siedziby stanie się także ekranem do prezentowania sztuki. Wyświetlimy na niej specjalnie na tę okazję przygotowaną pracę Agnieszki Polskiej. Transmitowane będą także odbywające się podczas weekendu otwarcia koncerty. W dniach 14 – 27 października, codziennie o godzinie 18:00 pracę będzie można obejrzeć na wielkoformatowych ekranach w podziemnym przejściu stacji Metro Świętokrzyska. Praca została sfinansowana przez Unię Europejską NextGenerationEU. Partnerem projektu jest również firma Warexpo.
***
info. prasowa