To nagranie wyzwala muzykę Hakenbergera z niezrozumiałych ram muzyki dawnej i otwiera jej drogę do uznania przez szerszą publiczność. A to właśnie cel, jaki Jan Łukaszewski chce realizować przez wszystkie lata pracy z tymi partyturami.
Prezentowane motety to w całości dzieła sakralne, z tekstami łacińskimi zaczerpniętymi głównie z Wulgaty. Ilość głosów waha się między 6 a 12 (=1,2 lub trzy chóry), czyli większość motetów to dzieła polichóralne. Stylistyka utworów, zakorzeniona na styku renesansu i baroku, nawiązuje do szkoły weneckiej z bazyliki świętego Marka, jednocześnie dostosowana jest do rozległej akustyki kościoła Mariackiego (jednego z największych kościołów na świecie, także dziś) m.in poprzez mistrzowskie wykorzystanie techniki cori spezzati i podtrzymanie nieustającego, żywego dialogu między chórami.
Partytury utworów Hakenbergera dostępne są tylko w rzadkim krytycznym wydaniu przygotowanym przez wybitnego polskiego muzykologa prof. Jana Węcowskiego, który spędził 4 lata na transkrypcji motetów z Tabulatury Pelplińskiej.
Tabulatura Pelplińska to obszerny zbiór około 800 utworów przeważnie nieznanych kompozycji wokalnych wielu twórców (m.in. Hakenbergera), blisko 100 utworów klawesynowych (Merula, Morley, Philips) i organowych (Scheidemann, Tunder). Zbiór został odkryty przypadkowo w 1959 i jest zupełnie bezcenny zarówno dla historyków, jak i muzyków. Krytyczne wydanie ukazało się w serii Antiquitates Musicae in Polonia.
Nagranie płyty odbyło się 18 - 28 września 2013 w Sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krośnie obok Ornety (Polska) przy współpracy Polskiego Chóru Kameralnego z zespołem Musica Fiorita, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wydanie płyty możliwe było dzięki wsparciu finansowemu Miasta Gdańska, Narodowego Centrum Kultury i Programu Drugiego Polskiego Radia.
Wydawcą płyty jest istniejąca od 1987 roku światowej sławy wytwórnia NAXOS, posiadająca ważny wkład w światowy rynek muzyki klasycznej. Zespół wytwórni Naxos używa innowacyjnych strategii nagrywania, dzięki czemu oryginalny repertuar charakteryzuje się najwyższej jakości dźwiękiem.
Warstwa instrumentalna płyty opracowana została przez Danielę Dolci na podstawie historycznej praktyki wykonawczej i liczby instrumentalistów dostępnych Hakenbergerowi w Kościele Mariackim. Kolejność utworów to koncepcja Jana Łukaszewskiego, opracowana na podstawie kalendarza liturgicznego.
***
materiały prom./pg