"Admet, król Tesalii" ("Admeto, re di Tessaglia"), opera w trzech aktach Jerzego Fryderyka Händla napisana dla Royal Academy of Music, stowarzyszenia arystokratów dbającego o rozwój i dostarczanie repertuaru operowego.
Prapremiera "Admeta" - w londyńskim King’s Theatre 31 stycznia 1727 roku - okazała się ostatnim sukcesem pierwszej Akademii Królewskiej i wznawiana była wielokrotnie za życia kompozytora, także poza granicami Anglii. W samym roku śmierci Händla (1754) wystawiona została pięciokrotnie, później na bez mała dwa stulecia zniknęła ze scen, by wrócić w roku 1925 w Brunszwiku i przeżyć swój współczesny renesans.
Libretto zostało napisane w języku włoskim na podstawie dwóch wcześniejszych tekstów: Aurelia Aurelego do opery "L’Antigona delusa da Alceste" (Wenecja, 1660) oraz adaptacji tegoż autorstwa Ortensia Mauro ("L’Alceste", Hanower 1679-81), całość wywiedziona jest także z tragedii Eurypidesa "Alkestis". Atrybucja "Admeta" jest niepewna, wskazuje się tutaj Niccolò Francesca Hayna związanego z Akademią Królewską, dowodząc jego kunsztu widocznego w dziele.
Osobami dramatu są: Admet (alt/kastrat, za życia Handla wcielał się weń z sukcesem sam Senesino), Alkestis (sopran), Antygona (sopran), Herkules (bas), Orindo (alt), Trasymedes (alt/kastrat), Meraspe (bas) oraz Głos Apollina (bas). Spora obsada, sprawnie poprowadzona intryga podparta brawurowymi ariami, dwa wątki – tragiczny i farsowy oraz fenomenalna partytura – Admeto skrzy się od niespodzianek zgotowanych przez Handla.
Il Complesso Barocco - to zespół muzyki dawnej założony przez Alana Curtisa w 1979 roku. W ciągu ponad trzydziestoletniej działalności zdobyli sobie uznanie krytyki jako jedni z najlepszych interpretatorów muzyki od manieryzmu po klasycyzm, koncentrując swój repertuar wokół włoskiej barokowej muzyki oratoryjnej i operowej. Słyną nie tylko z doskonałej techniki, precyzji i stylistycznej wierności, ale także z charakterystycznego brzmienia, wypracowanego pod kierownictwem Curtisa. Dzięki tym cechom międzynarodowy skład orkiestry występuje w uznanych salach koncertowych Starego Kontynentu oraz jest zapraszany p rzez organizatorów najsłynniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Od zarania orkiestrą kieruje Alan Curtis – dyrygent i klawesynista, przez lata dzielący czas między pracą wykładowcy na uniwersytecie w Berkeley w Kalifornii a karierą dyrygencką w Europie. Dziś oddany całkowicie praktyce muzycznej, specjalizuje się w muzyce operowej i oratoryjnej, prowadząc dzieła od Monteverdiego po Mozarta. Znany zwłaszcza z rekonstrukcji dzieł operowych doby baroku i wprowadzenia dawnej praktyki wykonawczej w interpretacji muzyki dawnych wieków. (mat. promocyjne KBF)
Alan Curtis. Mat. promocyjne Krakowskiego Biura Festiwalowego
Opera Rara 2014: Jerzy Fryderyk Händel Admeto, re do Tessaglia - dramma per musica w trzech aktach TWV 22
Wyk. Sonia Prina – kontralt (Admeto), Josè Maria Lo Monaco – mezzosopran (Alceste), Emőke Baráth – sopran (Antigona), Luigi De Donato - bas (Ercole), Romina Basso - kontralt (Trasimede), Gianluca Buratto - bas (Meraspe), Il Complesso Barocco, dyr. Alan Curtis.
Zaprasza Marcin Majchrowski.
20 lutego (czwartek), godz. 19.00. Początek transmisji godz. 20.00
W przerwie transmisji przedstawimy rozmowę z Alanem Curtisem, ktorą przeprowadziła Magdalena Łoś.