Warszawska Jesień na ostatniej prostej

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2014 20:00
Na transmisję wielkiego finału w Filharmonii Narodowej oraz podsumowanie tegorocznego festiwalu zapraszamy w sobotni wieczór.
Szklana harmonika - jeden z bohaterów finałowego koncertu Warszawskiej Jesieni
Szklana harmonika - jeden z bohaterów finałowego koncertu "Warszawskiej Jesieni"Foto: wikipedia, domena publiczna

Jeżeli analogowe elektroniczne instrumenty są historyczne, to czy muzyka komponowana na nie przed trzydziestu, czterdziestu laty jest muzyką dawną? W pewnym sensie jest, bo stanowi historyczny kontekst współczesności. Tym bardziej, jeśli jest to muzyka, która żyje, do której się wraca.
A do "Pianophonie" Kazimierza Serockiego wracamy. Już po raz trzeci na Warszawskiej Jesieni pojawi się jego jedyny utwór z udziałem elektroniki. Nie tylko dlatego, że solowy fortepian, poprzez granie bezpośrednio na strunach (pizzicato, pałkami, itd.) oraz elektroniczne przekształcanie dźwięku, staje się "inny", jak tego chciał kompozytor. I nie tylko dlatego, że samo klasyczne już dzieło służy za kontekst dla wielu kompozycji tegorocznego programu. Tym razem również dlatego, że zostanie przedstawione w rekonstrukcji cyfrowej. Jej autorami są Adam Kośmieja, solista "Pianophonie" w naszym koncercie, i Kamil Kęska, programista, reżyser dźwięku. Pierwsza, analogowa wersja przeznaczona na fortepian, live electronics i orkiestrę (1976-78) jest już nie do odtworzenia w oryginalnej analogowej postaci: zniknęły urządzenia, przy pomocy których ją realizowano.

Z drugiej jednak strony idea Serockiego, aby solista mógł na żywo sterować przekształceniami dźwięku fortepianu, dzięki Kośmieji i Kęsce może się ziścić bez trudu i w pełni. Przed trzydziestu z okładem laty były to duże ilości sprzętu o wielkich gabarytach, wymagające licznej obsługi. Urządzenie, którym dysponuje pianista Adam Kośmieja, jest więc też "innym” instrumentem w sensie nowego, sprawniejszego rozwiązania technologicznego.

Na program koncertu finałowego obok dzieła Kazimierza Serockiego, składają się trzy istotne kompozycje: "Body Mandala" Jonathana Harveya na orkiestrę, "Spiral House" na trąbkę i orkiestrę jednej z czołowych kompozytorek nowej fali angielskiej Tansy Davis oraz Jörga Widmanna "Armonica" na orkiestrę z harmoniką szklaną i akordeonem.

Harmonikę szklaną często myli się z uszeregowanymi kieliszkami, warto więc wyjaśnić, że chodzi o popularny na przełomie XVIII i XIX wieku instrument składający się z rzędu kryształowych talerzy umieszczonych na wspólnej osi, wprawianych w ruch obrotowy mechanizmem pedałowym i pocieranych zwilżonymi palcami.

Program:

Jörg Widman Armonica

Jonathan Harvey Body Mandala

Kazmiemierz Serocki Pianophonie

Tansy Davies Spiral Hause

Wyk. Marco Blaauw - trąbka, Christian Schönfeldinger - harmonika szklana, Maciej Frąckiewicz - akordeon, Adam Kośmieja - fortepian, Kamil Kęska - elektronika; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Jacek Kasprzyk
27 września (sobota), godz. 19.30-22.00, wprowadzenie o 19.00

Transmisję z Filharmonii Narodowej poprowadzi Ewa Szczecińska. O godz. 22.50 zapraszamy natomiast na podsumowanie Warszawskiej Jesieni, które poprowadzi Adam Suprynowicz.

materiały promocyjne/mm



Czytaj także

Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2014 14:00
- Muzyka współczesna doszła w pewnym momencie do ściany. Potrzebne jej były nowe inspiracje, które odnaleźliśmy w Azji - uważa znawczyni egzotycznych kultur muzycznych Maria Pomianowska. Na Warszawskiej Jesieni posłuchamy między innymi klasycznych instrumentów chińskich oraz indonezyjskiego gamelanu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Warszawska Jesień: czy nowy instrument oznacza nową muzykę?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2014 21:00
- Muzyka współczesna składa hołd muzyce tradycyjnej, która była jej pożywką przez ostatnie stulecie - komentuje program trwającego festiwalu Antoni Beksiak, kurator i wokalista zaangażowany w realizację jednego z koncertów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Akordeon jako środek wychowawczy. Opowieść Cergia Prudencia

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2014 16:00
- Bójkę braci przerywał dźwięk instrumentu, na którym tyrolskie piosenki grała moja mama – wspominał boliwijski kompozytor i dyrygent Cergio Prudencio, gość 57. edycji Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Martin Smolka podczas "Warszawskiej Jesieni”: czas jest białym płótnem

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2014 17:23
- Można na niego nakładać pojedyncze dźwięki, albo ich konstelacje – mówił o swoim języku muzycznym czeski kompozytor.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nie okradam kultury. Moja estetyka jest jej owocem"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2014 15:30
- To, co chcę wydobyć z instrumentów, to ich dusza. Wiem, że odzieram je z ich naturalnej funkcji - religijnej czy społecznej, ale sięgam nie tylko po ich aspekty akustyczne czy fizyczne, ale również po wnętrze - opowiadał w "Kwadransie bez muzyki Cergio Prudencio - kierownik i dyrygent boliwijskiej orkiestry, którą mogliśmy usłyszeć na Warszawskiej Jesieni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zygmunt Krauze: moja twórczość opiera się na intuicji

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2014 17:00
- Zaszywam się w norę, wyobrażam sobie swoją muzykę i ją zapisuję. To jest proces, który odbywa się we mnie - mówił kompozytor w Dwójce. Kompozycja Zygmunta Krauzego "Rzeka podziemna 2" została wykonana w ramach 57. MFMW "Warszawska Jesień".
rozwiń zwiń