Jeżeli analogowe elektroniczne instrumenty są historyczne, to czy muzyka komponowana na nie przed trzydziestu, czterdziestu laty jest muzyką dawną? W pewnym sensie jest, bo stanowi historyczny kontekst współczesności. Tym bardziej, jeśli jest to muzyka, która żyje, do której się wraca.
A do "Pianophonie" Kazimierza Serockiego wracamy. Już po raz trzeci na Warszawskiej Jesieni pojawi się jego jedyny utwór z udziałem elektroniki. Nie tylko dlatego, że solowy fortepian, poprzez granie bezpośrednio na strunach (pizzicato, pałkami, itd.) oraz elektroniczne przekształcanie dźwięku, staje się "inny", jak tego chciał kompozytor. I nie tylko dlatego, że samo klasyczne już dzieło służy za kontekst dla wielu kompozycji tegorocznego programu. Tym razem również dlatego, że zostanie przedstawione w rekonstrukcji cyfrowej. Jej autorami są Adam Kośmieja, solista "Pianophonie" w naszym koncercie, i Kamil Kęska, programista, reżyser dźwięku. Pierwsza, analogowa wersja przeznaczona na fortepian, live electronics i orkiestrę (1976-78) jest już nie do odtworzenia w oryginalnej analogowej postaci: zniknęły urządzenia, przy pomocy których ją realizowano.
Z drugiej jednak strony idea Serockiego, aby solista mógł na żywo sterować przekształceniami dźwięku fortepianu, dzięki Kośmieji i Kęsce może się ziścić bez trudu i w pełni. Przed trzydziestu z okładem laty były to duże ilości sprzętu o wielkich gabarytach, wymagające licznej obsługi. Urządzenie, którym dysponuje pianista Adam Kośmieja, jest więc też "innym” instrumentem w sensie nowego, sprawniejszego rozwiązania technologicznego.
Na program koncertu finałowego obok dzieła Kazimierza Serockiego, składają się trzy istotne kompozycje: "Body Mandala" Jonathana Harveya na orkiestrę, "Spiral House" na trąbkę i orkiestrę jednej z czołowych kompozytorek nowej fali angielskiej Tansy Davis oraz Jörga Widmanna "Armonica" na orkiestrę z harmoniką szklaną i akordeonem.
Harmonikę szklaną często myli się z uszeregowanymi kieliszkami, warto więc wyjaśnić, że chodzi o popularny na przełomie XVIII i XIX wieku instrument składający się z rzędu kryształowych talerzy umieszczonych na wspólnej osi, wprawianych w ruch obrotowy mechanizmem pedałowym i pocieranych zwilżonymi palcami.
Program:
Jörg Widman Armonica
Jonathan Harvey Body Mandala
Kazmiemierz Serocki Pianophonie
Tansy Davies Spiral Hause
Wyk. Marco Blaauw - trąbka, Christian Schönfeldinger - harmonika szklana, Maciej Frąckiewicz - akordeon, Adam Kośmieja - fortepian, Kamil Kęska - elektronika; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Jacek Kasprzyk
27 września (sobota), godz. 19.30-22.00, wprowadzenie o 19.00
Transmisję z Filharmonii Narodowej poprowadzi Ewa Szczecińska. O godz. 22.50 zapraszamy natomiast na podsumowanie Warszawskiej Jesieni, które poprowadzi Adam Suprynowicz.
materiały promocyjne/mm