Już podczas inauguracji dojdzie do niecodziennego spotkania barokowej orkiestry Arte dei Suonatori oraz specjalizującej się w repertuarze współczesnym musikFabrik, które różnią się nie tylko brzmieniem i składem, lecz także strojem (instrumenty dawne grają w stroju a = 415 Hz, nowe - według a = 440 Hz).
Wydarzeniem, które niechybnie ujawni moc działania "innych" instrumentów będzie koncert Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos z Boliwii. Ten unikalny zespół muzyki współczesnej gra na instrumentach tradycyjnych kultur Ajmara oraz Keczua i zarazem prehistorycznych kultur regionu Andów. Są to między innymi pochodzące z czasów przedinkaskich trzcinowe fletnie sikus, archaiczne bambusowe flety quenas, czy też wycinane z jednego kawałka drewna, świszczące i chrapliwe tarkas.
Cel, aby ukazać wartość, ożywić we współczesności tradycję muzyczną własnej kultury, przyświeca też zespołowi Forbidden City Chamber Orchestra z Pekinu. Jest to grupa znakomitych muzyków grających na tradycyjnych chińskich instrumentach muzykę klasyczną (w kulturze chińskiej okres klasyczny zakończył się w III wieku p.n.e.) i współczesną. W obsadzie zespołu znajdują się instrumenty strunowe szarpane: pipa (chińska lutnia), cytra zheng (guzheng) i rodzaj gitary – ruan, a także dwustrunowe smyczkowe erhu i banhu, cymbały yang qin, trzcinowe organki sheng, bambusowe flety poprzeczne, instrumenty perkusyjne.
Głosy wokalne jako "inne" instrumenty? Ależ tak! Ten "inny" instrument to jednak nie tyle sam głos, co określona, specyficzna technika wokalna. Niecodziennym wydarzeniem będzie prawykonanie REKA Izraelczyka Yuvala Avitala, kompozycji zamówionej przez Warszawską Jesień i realizowanej wspólnie z festiwalem MITO SettembreMusica w Mediolanie. To projekt, do którego Avital zaprosił sześcioro wybitnych solistów, mistrzów śpiewu tradycyjnego różnych regionów świata: Sainkho Namtchylak (alikwotowy szamański śpiew syberyjskiej mniejszości Tuwy), Yusufa Joe Legwabe (techniki wokalne zuluskiej Afryki Południowej), Omara Bandinu (gardłowy śpiew bassu prastarej wokalnej polifonii z Sardynii), Sofię Kaikov (modalny śpiew archaicznej tradycji Żydów z Buchary) oraz Enkhjargala Dandarvaanchiga (alikwotowy i gardłowy śpiew mongolskiej tradycji nomadycznej). Szczególnym uczestnikiem projektu jest Lama Samten Yeshe Rinpoché, przedstawiciel najstarszej tradycji buddyzmu tybetańskiego bön, który zdecydował się na udział w REKA ze względu na etyczne i duchowe przesłanie utworu.
Warszawska Jesień przekona was także, że awangardową muzykę grać można także na dudach, indonezyjskim gamelanie, japońskich instrumentach shō i koto, elektrycznej cytrze oraz starych analogowych organach/syntezatorach modelu "Venta", produkowanych w Wilnie za czasów sowieckich.
A oto plan Dwójkowych transmisji z Warszawskiej Jesieni:
19 września, godz. 19.30
Artur Zagajewski brut
Aureliano Cattaneo Double
György Ligeti Hamburgisches Konzert
Martin Smolka Semplice
Wyk. Arte dei Suonatori, musikFabrik, Christine Chapman - róg, Dominik Połoński - wiolonczela, Stefan Asbury - dyrygent
*
23 września, godz. 19.30
Raphaël Cendo Action Painting
Leopold Hurt Gatter
Cezary Duchnowski Parallels
Gérard Grisey Partiels
Wyk. European Workshop for Contemporary Music, Leopold Hurt - elektryczna cytra, Rüdiger Bohn - dyrygent
*
25 września, godz. 19.30
Wenchen Qin Yin Ji
Zygmunt Krauze Rzeka podziemna 2
Andrzej Kwieciński Concerto. Re Maggiore
Simon Steen-Andersen Ouvertures
Wyk. Sinfonia Varsovia, Le Liu - guzheng, Gośka Isphording - klawesyn, Jarosław Siwiński - sampler, Simon Steen-Andersen - live electronics, Daniel Gazon - dyrygent
*
27 września, godz. 19.30
Jörg Widmann Armonica
Jonathan Harvey Body Mandala
Kazimierz Serocki Pianophonie
Tansy Davies Spiral House
Wyk. Orkiestra Filharmonii Narodowej, Marco Blaauw - trąbka, Christa Schönfeldinger - harmonika szklana, Maciej Frąckiewicz - akordeon, Adam Kośmieja - fortepian, Jacek Kaspszyk - dyrygent, Kamil Kęska - elektronika
Zapraszamy!
materiały promocyjne/mm/mc