Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2015 13:41
Zapraszamy na transmisje koncertów Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII wprost z radiowego studia imienia kompozytora.
Audio
  • Łańcuch XII. Nikt nie zna Lutosławskiego tak jak orkiestra (Dwójka)
Fragment plakatu reklamującego festiwal Łańcuch XII. Na zdjęciu patron imprezy Witold Lutosławski.
Fragment plakatu reklamującego festiwal Łańcuch XII. Na zdjęciu patron imprezy Witold Lutosławski.Foto: materiały promocyjne

Ideą festiwali "Łańcuch" było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego "Łańcucha" to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie między 25 stycznia a 7 lutego 2015. Kolejne wieczory ukażą twórczość Lutosławskiego na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej oraz w kontekście barokowej polifonii. Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Festiwal odbywa się w dniach 25.01 - 7.02 w Warszawie. Na antenie Dwójki zabrzmią trzy koncerty:

31 stycznia 2015, 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Program:

Witold Lutosławski (1913–1994):
Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1958)
Interludium na orkiestrę (1989)
Les espaces du sommeil na baryton i orkiestrę do słów Roberta Desnos (1975)
przerwa
Per Nørgård (1932) Out of This World (Parting). Witold Lutosławski in memoriam na podwójny kwintet smyczkowy lub orkiestrę smyczkową (1994)
Jean Sibelius (1865–1957) IV Symfonia a-moll op. 63 (1911)
Wyk. Mariusz Godlewski – baryton; Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia; Michał Klauza – dyrygent
Zamiłowanie Witolda Lutosławskiego do kultury, klimatu i pejzażu Skandynawii to jedna z mniej znanych stron jego osobowości. Kompozytor odnajdywał skandynawską aurę m. in. w muzyce Jeana Sibeliusa, którego mroczną i tajemniczą IV Symfonią był zafascynowany. Program koncertu łączy Symfonię z kompozycjami Lutosławskiego o pokrewnym jej wyrazie. Obecność Muzyki żałobnej wiąże się również z jubileuszem Polskiego Radia i radiowej orkiestry z Katowic. Zamówiona przez Jana Krenza z myślą o tym zespole kompozycja reprezentowała Polskie Radio w czasie paryskiej Trybuny Kompozytorów UNESCO w 1959, uzyskując tam I lokatę. Uzupełnieniem programu jest utwór duńskiego klasyka, Pera Nørgårda, powstały w odpowiedzi na honorowe zamówienie, które w 1994 Andrzej Chłopecki złożył kompozytorowi w imieniu Polskiego Radia i festiwalu Warszawska Jesień dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskiego.
Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.
***
1 lutego 2015, 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Program:
Karol Szymanowski (1882–1937) Spraw, niech płaczę z Tobą razem na sopran, alt i chór mieszany a capella do słów z sekwencji Stabat Mater dolorosa w przekładzie Józefa Jankowskiego (cz. IV Stabat Mater op. 53, 1926)
Witold Lutosławski (1913–1994) Lacrimosa na sopran, chór mieszany i organy (1937/1946)
Roman Padlewski (1915–1944) Stabat Mater na chór mieszany a capella (1939)
przerwa
Luigi Dallapiccola (1904–1975) Canti di prigionia na chór mieszany, 2 fortepiany, 2 harfy i perkusję do słów Marii Stuart, Boecjusza i Girolama Savonaroli (1941)
Krzysztof Penderecki (1933) Psalmy Dawida na chór mieszany, 2 fortepiany, perkusję i 4 kontrabasy do słów Jana Kochanowskiego (1959)
Wyk. Anna Mikołajczyk – sopran; Anna Lubańska – mezzosopran; Maciej Grzybowski, Ryszard Alzin – fortepiany; Anna Sikorzak-Olek, Anna Piechura-Gabryś – harfy; Hob-beats Percussion Group (Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala, Karol Krasiński, Olga Przybył, Karolina Sokołowska, Radosław Mysłek, Tomasz Bielecki, Jarema Jarosiński – perkusja); Barbara Świderska – organy; Adam Bogacki, Andrzej Gubernat, Tomasz Prawdzik, Jarosław Jekiełek – kontrabasy; Hanna Sosińska-Kraski – czelesta; Chór Polskiego Radia w Krakowie; Wojciech Michniewski – dyrygent; Izabela Polakowska-Rybska – przygotowanie chóru, dyrygent
W roku 2015 mija siedemdziesiąt lat od zakończenia II wojny światowej. Lata 1939–1945 wpłynęły silnie na życie i muzykę Witolda Lutosławskiego oraz współczesnych mu kompozytorów. W przededniu i przeczuciu wojennej tragedii młody Roman Padlewski tworzył swoje Stabat Mater a Luigi Dallapiccola („Lutosławski muzyki włoskiej”) przystępował do pracy nad Pieśniami z więzienia. Oba dzieła znajdą się w programie koncertu obok żałobnej Lacrimosy Lutosławskiego, fragmentu Stabat Mater Karola Szymanowskiego (którą inspirowali się Padlewski i Lutosławski) oraz czterech psalmów Jana Kochanowskiego z muzyką Krzysztofa Pendereckiego.
Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.
***
7 lutego 2015, 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Ricercare a 6 c-moll z Das Musikalisches Opfer BWV 1079 (1748) na orkiestrę, instrumentacja: Anton Webern (1935)
Witold Lutosławski (1913–1994) Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych (1973) (wersja skrócona)
przerwa
Fryderyk Chopin (1810–1849) Fuga a-moll (1840?) na orkiestrę smyczkową, instrumentacja: Paweł Mykietyn (2012)
Witold Lutosławski:
Partita na skrzypce, fortepian i orkiestrę (1984/1988)
Interludium na orkiestrę (1989)
Johann Sebastian Bach Contrapunctus I d-moll z Die Kunst der Fuge BWV 1080 na orkiestrę smyczkową (1749), instrumentacja: Jan Krenz (cz. I Suity polifonicznej na orkiestrę, 1952)
Wyk. Krzysztof Jakowicz – skrzypce; Robert Morawski – fortepian; Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso; Marek Moś – dyrygent

7 lutego 2015, w dwadzieścia jeden lat od dnia śmierci Witolda Lutosławskiego, zabrzmią jego kompozycje inspirowane tradycją barokowej polifonii i wirtuozerii instrumentalnej – Partita oraz Preludia i fuga. Muzykę baroku reprezentować będą fugi z Musikalisches Opfer i Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha w transkrypcjach Antona Weberna i Jana Krenza. W programie znajdzie się także Fuga a-moll Fryderyka Chopina opracowana przez Pawła Mykietyna.
Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

bch/jp

Zobacz więcej na temat: MUZYKA Witold Lutosławski
Czytaj także

Krystian Zimerman: Koncert Lutosławskiego to dla mnie coś bardzo osobistego

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2013 19:00
– Zadawałem mu setki pytań, jak to powinno być wykonane. A on odpowiedział: "to ty jesteś interpretatorem. Ja to tylko napisałem" – tak Krystian Zimerman wspominał swoje dawne rozmowy z Witoldem Lutosławskim.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anne-Sophie Mutter: muzyka jest jak miłość, nigdy Cię nie znudzi

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2014 19:00
- Gdy się kogoś kocha, nie ma czasu na nudę. Z wielką sztuką jest tak samo - mówiła wielka gwiazda światowej wiolinistyki w noworocznym spotkaniu w Dwójce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rok Lutosławskiego wciąż trwa... w sieci

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2015 19:40
- Ta wystawa będzie trwała tak długo, jak długo istniał będzie Google - mówiła Ewa Bogusz-Moore, współautorka wirtualnej ekspozycji "Lutosławski 1913-1994".
rozwiń zwiń