Gautier Capuçon i nie tylko północna melancholia

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2015 14:00
Dzieła Haasa, Elgara i Mendelssohna zabrzmiały podczas występu Gautier Capuçona i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Gautier Capuon  to najwyżej ceniony francuski wiolonczelista młodszego pokolenia
Gautier Capuçon to najwyżej ceniony francuski wiolonczelista młodszego pokoleniaFoto: PAP/DPA/Hermann Wöstmann

Austriak Georg Friedrich Haas (ur. 1953) należy do czołowych europejskich kompozytorów współczesnych. Jego kompozycje wpisują się w nurt tzw. muzyki spektralnej, która zrodziła się we Francji w latach 70. (Grisey, Murail, Dufourt). Wykorzystuje ona akustyczny fenomen tonów harmonicznych, czyli składowych dźwięku, które decydują o jego barwie. Ze spektralnymi inspiracjami łączy Haas elementy koronkowej mikropolifonii oraz próby wpisania konsonansu w modernistyczny pejzaż dźwiękowy. Haas podkreśla emocjonalne wartości sztuki dźwięku. Aura jego utworów (napisał m.in. 6 oper) jest melancholijna. Tytuł prawykonywanego dzieła - "Pieśni zapomniane - także mówi o pragnieniu odzyskania czegoś, co zostało utracone.

Koncert wiolonczelowy (1919) Edwarda Edgara nie od razu wszedł do repertuarowego kanonu. Dopiero legendarne nagranie Jaqueline Dupré zelektryzowało cały muzyczny świat. Utwór, utrzymany w stylu romantycznym, zdobył publiczność dzięki wyrazistym tematom, ciekawej formie (bez "rytualnego" allegra sonatowego, z płynnymi przejściami między częściami), efektownej partii solowej (z recytatywami i kadencjami) i elegijnej atmosferze.

Północna, melancholijna aura promieniuje także z III Symfonii Szkockiej Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Dzieło to – rodzące się przez ponad dekadę (pierwsze szkice: 1829, premiera: 1842) – jest refleksem podróży do Szkocji, gdzie kompozytor oglądał ruiny kaplicy przy Holyrood Palace w Edynburgu. Podejmuje tu Mendelssohn poważną medytację o historii i przeznaczaniu, inkrustowaną pogodnymi melodiami wzorowanymi na folklorze szkockim.

[Marcin Trzęsiok]

***

Program:

Georg Friedrich Haas Chants oubliés na orkiestrę kameralną (polska premiera)

Edward Elgar Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85

Feliks Mendelssohn III Symfonia a-moll op. 56 "Szkocka"

Wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Alexander Liebreich; Gautier Capuçon – wiolonczela

(Katowice, 15.01.2015)

Na "Filharmonię Dwójki" zapraszamy w niedzielę (4.06) w godz. 19.00-21.30. Program poprowadzi Marek Zwyrzykowski.

materiały promocyjne/mm

Czytaj także

Budynku radiowej orkiestry nie byłoby bez Zimermana

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2015 10:00
Rozmowa z architektem Tomaszem Koniorem - głównym, lecz nie jedynym bohaterem książki "Dotknąć muzyki. O powstawaniu siedziby NOSPR".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Siedziba NOSPR. Zaczęło się od żartu Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2015 10:00
"Dotknąć muzyki" to tytuł książki o powstaniu nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Początki przedsięwzięcia były zaskakujące...
rozwiń zwiń