Obrzezanie Jezusa, czyli wyprawa do średniowiecza

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2016 15:00
– To fascynujący repertuar rozciągający się od XII do XVI wieku – mówił francuski tenor i dyrygent Dominique Vellard o rękopisach z Puy-en-Velay, których fragmenty zabrzmiały na festiwalu Actus Humanus.
Audio
  • Dominique Vellard o rękopisach z Puy-en-Velay. Rozmowa na festiwalu Actus Humanus (Filharmonia Dwójki/Dwójka)
Dominique Vellard (w środku) i członkowie zespołu Ensemble Gilles Binchois
Dominique Vellard (w środku) i członkowie zespołu Ensemble Gilles BinchoisFoto: mat. prom. festiwalu Actus Humanus

Arts-Florissants 510.jpg
Actus Humanus 2016 na antenie Dwójki

Dominique Vellard wystąpił w Gdańsku z Ensemble Gilles Binchois, zespołem, który założył w 1979 r., by wykonywać monodyczną i polifoniczną muzykę średniowiecza i renesansu. Podczas festiwalowego koncertu zabrzmiała muzyka liturgiczna na święto Obrzezania Pańskiego z katedry w Puy-en-Velay. Przechowywany tam od wielu wieków manuskrypt umożliwia swoistą podróż do wieków średnich.

– Mamy to szczęście, że w tych dwóch rękopisach zachowała się kompletna 24-godzinna liturgia – opowiadał Dominique Vellard, zwracając też uwagę na wyjątkowe instrukcje dołączone do tekstu liturgii, której poszczególne części odbywają się w bardzo konkretnych miejscach katedry. Artysta wspomniał też, że w Puy-en-Velay znajduje się oryginalna relikwia związana właśnie z obrzezaniem Jezusa...

***

Rozmawiała: Klaudia Baranowska 

Gość: Dominique Vellard (tenor i dyrygent)

Data emisji: 8.12.2016

Godzina emisji: 20.45

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mc/pg

Czytaj także

"Muzyka hiszpańskiego baroku zaskakuje kolorami"

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2016 12:53
- Kombinacja języka i rytmu wyróżnia muzykę barokową Hiszpanii na tle repertuaru innych krajów tego czasu - mówił Eduardo López Banzo, którego zespół Al Ayre Español wystąpił podczas koncertu inauguracyjnego tegorocznego festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń