W "Filharmonii Dwójki" przenieśliśmy się do siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W programie koncertu znalazły się dzieła kompozytorów, którym według krytyków udało się odzwierciedlić "rosyjską duszę". Solista Alexander Kniazev podkreślił miejsce Prokofiewa w tym repertuarze.
- Prokofiew napisał ten koncert jeszcze w latach 30., rzeczywiście był niemal niemożliwy do zagrania. Chętnie wykonywał go amerykański wiolonczelista węgierskiego pochodzenia Janosz Sztarker, który dokonał nawet nagrania tego dzieła. Poza tym jednak nikt się specjalnie tym utworem nie interesował, właśnie ze względu na jego trudność. Impuls do stworzenia innej wersji tego dzieła dał Prokofiewowi Mścisław Roztropowicz, który po prostu powiedział kompozytorowi, że nawet on – wybitny wiolonczelista o naprawdę świetnym warsztacie – nie jest w stanie tego grać! Wspólnie zabrali się więc do pracy – można więc powiedzieć, że efekt końcowy w dużej mierze zależał właśnie od Roztropowicza.
W audycji Alexander Kniazev opowiedział też o roli, jaką w jego rozwoju muzycznym odegrał Roztropowicz, a także o tym, skąd się wzięło jego zainteresowanie organami.
Koncert z dziełami Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa i Piotra Czajkowskiego prowadził zaś Lawrence Foster. - Rosyjska dusza to dla mnie połączenie żywotności i melancholii. Unikałbym określenia „sentymentalizm”, bo uważam, że jest ono pejoratywne – oznacza brak szczerości w muzyce. Twórczość kompozytorów rosyjskich jest zresztą bardzo zróżnicowana. Koncert-symfonia Prokofiewa to niemal stereotypowy przykład „wielkiego i potężnego” rosyjskiego dzieła. Utwór powstał przecież na podstawie wcześniejszego koncertu wiolonczelowego, który był znacznie lżejszy, przejrzysty. Muszę przyznać, że mam do tej kompozycji wyjątkowy sentyment. Pod warunkiem jednak, że wykona ją wybitny solista – a tak było w przypadku naszej dzisiejszej interpretacji - tłumaczył Foster.
***
Rozmawiała: Monika Zając
Goście: Lawrence Foster (dyrygent), Alexander Kniazev (wiolonczelista)
Data emisji: 5.12.2019
Godzina emisji: 19.00
Materiał wyemitowano w audycji Filharmonia Dwójki.
at/bch