Węgierska awangarda od Liszta do Eötvösa

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2011 19:48
Drugi koncert fortepianowy Liszta w zestawieniu ze współczesnym koncertem podwójnym na flet i klarnet. Które dzieło zabrzmi nowowcześniej?

Peter Eötvös uznawany jest za najwybitniejszego kompozytora węgierskiego po Ligetim i Kurtagu. Jego muzykę charakteryzuje zmienność stylistyczna i doskonałe opanowanie orkiestry – Eötvös jest równie wysoko cenionym dyrygentem.

"Shadows" ("Cienie") to trzyczęściowy koncert na flet i klarnet z towarzyszeniem małej orkiestry. Zarówno rozmieszczenie instrumentów na estradzie, jak i struktura muzyczna stanowią grę z pojęciem cienia: sekcja drzewa jest "cieniem" fletu, blacha jest "cieniem" klarnetu. Piaanissima solistów są słyszalne tylko dzięki nagłośnieniu – w tych fragmentach "cieniem" jest czelesta. Zakończenie każdej części dzieła powierzone jest jazzowym talerzom hi-hat: dźwięk wycofuje się do cienistej krainy hałasu.

Symfonia liryczna Aleksandra von Zemlinsky'ego (którego rodzina pochodziła z Węgierskiej Żyliny - obecnie na Słowacji) to siedmioczęściowy cykl pieśni do tekstów Rabindranatha Tagorego (w niemieckim przekładzie) na sopran, baryton i orkiestrę, silnie inspirowany podobnym cyklem Gustava Mahlera. Dzieło Zemlinsky'ego z kolei wywarło wpływ na Suitę liryczną Albana Berga. Berg zadedykował ten utwór Zemlinsky'emu, a dedykację wzmacnia bezpośredni cytat z Symfonii lirycznej.

Franciszek Liszt, był jednym z najbardziej awangardowych kompozytorów swoich czasów. W wielu dziełach eksperymentował z wielowątkową, ale jednoczęściową formą. Tak też jest w drugim koncercie fortepianowym: jedna część rozbita jest na sześć faz. Różnorodność pomysłów melodycznych fascynuje tym bardziej, że wszystkie wyprowadzone są z jednej idei muzycznej.

Liszt napisał koncert w czasach swojej najintensywniejszej działalności w charakterze wirtuoza. Po latach zrewidował partię solową, znacznie upraszczając niektóre miejsca, dzięki czemu - paradoks? - stały się one barsdziej efektowne, silniej oddziałujące na słuchaczy. W trakcie prawykonania Liszt dyrygował. Partię solową wykonał jego uczeń Hans Bronsart von Schellendorff, któremu dzieło jest dedykowane.

Zaprasza Marek Zwyrzykowski.

Program

Péter Eötvös Shadows na flet, klarnet i orkiestrę

Franciszek Liszt II Koncert fortepianowy A-dur

Aleksander von Zemlinsky Symfonia liryczna op. 18 na sopran, baryton i orkiestrę


Wyk. Sue Thomas - flet, Nicholas Carpenter - klarnet, Alexander Markovich - fortepian, Melanie Diener - sopran, Thomas Hampson - baryton, Londyńska Orkiestra Filharmoniczna, Vladimir Jurowski - dyrygent

(Londyn, 26.01.2011)

 

28 lutego (poniedziałek), godz. 19:00

Zobacz więcej na temat: Gustav Mahler Londyn Słowacja
Czytaj także

Wieczór operowy Dwójki: Jules Messenet "Thais"

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2008 15:31
W Wieczorze operowym Dwójki - transmisja z Metropolitan Opera w Nowym Jorku: Thais Julesa Messeneta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Preludium do pieśni nieznanej

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2011 18:40
Czyż życie nie jest szeregiem preludiów do owej nieznanej pieśni, której pierwszą wzniosłą nutę intonuje śmierć? W poniedziałkowym koncercie usłyszymy dzieła Wagnera, Mahlera i Liszta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pieśń o ziemi

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2011 18:31
Arcydzieło Gustava Mahlera w znakomitym wykonaniu. Soliści to Peter Seiffert i Thomas Hampson.
rozwiń zwiń