"Raj utracony" Krzysztofa Pendereckiego. "To przypowieść biblijna, którą doskonale znamy"

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2023 22:00
- Krzysztof Penderecki był mistrzem form scenicznych, czuł tę dramaturgię. Nawet bez elementów wizualnych jesteśmy w stanie tę opowieść śledzić, choć oczywiście lepiej widzieć to, co jest przygotowane przez reżysera i choreografa - mówiła w Dwójce Beata Bolesławska-Lewandowska.
Krzysztof Penderecki
Krzysztof PendereckiFoto: Shutterstock/wjarek
  • Tydzień, w którym obchodziliśmy 90. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego (23.11), zakończyliśmy inscenizacją opery "Raj utracony" przygotowaną przez Teatr Wielki w Łodzi (kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak, reżyseria: Michał Znaniecki).
  • W przerwie transmisji spektaklu z Beatą Bolesławską-Lewandowską rozmawiał Michał Dębski.

"Raj utracony" - opera rzadko wystawiana

- "Raj utracony" zobaczyłam kilkanaście lat temu w Operze Wrocławskiej, zrobił wtedy na mnie duże wrażenie. Wówczas znałam Pendereckiego z utworów bardzo awangardowych z przełomu lat 50. i 60., a także utwory z lat 90. i początku dwutysięcznych. "Raj utracony" jest pomiędzy tymi okresami twórczości kompozytora, to przedstawienie sceniczne o wymiarze religijnym. Nie ma w nim akcji operowej, to forma wcześniejsza niż opera czy oratorium - mówiła Beata Bolesławska-Lewandowska.

Czytelna narracja dzieła

Opowiedziała również o narracji dzieła. - Jest ona czytelna, wprowadzony jest narrator, sam pisarz librecista John Milton, dramaturg, na podstawie jego sztuki powstało to dzieło. Opowiada historię, którą tak naprawdę doskonale znamy: stworzenia człowieka, wypędzenia Adama i Ewy z raju, kuszenia przez szatana. To nie jest utwór o wartkiej akcji, to raczej dość wolno snuta przypowieść biblijna - stwierdziła rozmówczyni Michała Dębskiego. 


Posłuchaj
19:11 2023_11_26 20_42_43_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 "Raj utracony" Krzysztofa Pendereckiego. "To przypowieść biblijna, którą doskonale znamy" (Filharmonia Dwójki)

 

Taniec i plastyczna muzyka

Dodała, że taniec jest ważnym elementem tej opowieści. - Wzbogaca ją i uplastycznia. Sama muzyka jest również plastyczna, Krzysztof Penderecki był mistrzem form scenicznych, czuł tę dramaturgię. Nawet bez elementów wizualnych jesteśmy w stanie tę opowieść śledzić, choć oczywiście lepiej widzieć to, co jest przygotowane przez reżysera i choreografa - podkreśliła Beata Bolesławska-Lewandowska.

***

Krzysztof Penderecki - opera "Raj utracony"

Wykonawcy: Andrzej Pieczyński - Milton/Głos Boga, Mariusz Godlewski - Adam, Joanna Freszel - Ewa, Bartłomiej Misiuda - Szatan, Emil Ławecki - Belzebub, Rafał Pikała - Moloch, Zbigniew Malak - Belial, Wołodymir Pankiv - Chrystus, Łukasz Motkowicz - Mammon, Agnieszka Makówka - Grzech, Jan Jakub Monowid - Śmierć, Bernardetta Grabias - Ithuriel, Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska - Zephon, Paweł Skałuba - Gabriel, Aleksander Kunach - Michael, Michał Sławecki - Raphael, dyr. Rafał Janiak, Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi

Czytaj także: "Raj utracony" K. Pendereckiego - premiera w Łodzi. Rafał Janiak: to muzyka, która wnika w organizm

Pierwsze wystawienie bez skrótów

Czym dla nas dzisiaj jest raj? Jakiego rodzaju piekło stwarzamy sobie my, ludzie? - te pytania zadaje w swojej interpretacji dzieła Krzysztofa Pendereckiego reżyser, Michał Znaniecki. Dyrygent i szef artystyczny teatru Rafał Janiak dodaje, że łódzka inscenizacja będzie pierwszym wystawieniem tej opery bez skrótów i z wykorzystaniem pełnego instrumentarium. Była też hołdem złożonym wybitnemu kompozytorowi w 90. rocznicę jego urodzin.

Forma średniowiecznego dramatu liturgicznego

Opera "Raj utracony" powstała w 1978 roku na zamówienie Lyric Opera w Chicago w związku z dwusetleciem uzyskania niepodległości przez Stany Zjednoczone. Utwór wykorzystuje zdobycze sonoryzmu (kierunek zaliczany do awangardy), kompozytor zwraca się jednak w stronę przeszłości i nawiązuje do późnej formy średniowiecznego dramatu liturgicznego, poprzedzającej operę i oratorium - włoskiego sacra rappresentazione (święte przedstawienie).

23 listopada - 90. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Krzysztof Penderecki to zjawisko w historii muzyki, nie tylko polskiej, zupełnie wyjątkowe. Był jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów w historii i jednym z najbardziej znanych polskich twórców na świecie. Był jednym z filarów polskiego życia muzycznego: jako kompozytor przeszedł długą drogę od awangardy po neoromantyczne uniesienia.

Zobacz także: Krzysztof Penderecki - serwis specjalny Polskiego Radia >>>

***

Rozmawiał: Michał Dębski

Gość: Beata Bolesławska-Lewandowska (muzykolog)

Data emisji: 26.11.2023

Godzina emisji: 20.40

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

mgc/mo

Czytaj także

Krzysztof Penderecki w 90. rocznicę urodzin. Początek drogi genialnego kompozytora

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 14:00
W związku z 90. rocznicą urodzin jednego z największych polskich kompozytorów, w Dwójce wyemitowaliśmy cykl nagrań archiwalnych. Ze wspomnień samego Krzysztofa Pendereckiego wyłania się obraz człowieka, który już w młodości przejawiał niesamowity talent. Dowodem na to jest chociażby opowieść o konkursie kompozytorskim, na który Penderecki wysłał aż trzy utwory. - Pamiętam, że to był jeden z najwspanialszych dni mojego życia, kiedy dowiedziałem się, że dostałem wszystkie nagrody - mówił dla Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Raj utracony" K. Pendereckiego - premiera w Łodzi. Rafał Janiak: to muzyka, która wnika w organizm

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2023 21:00
- Jeżeli państwo wejdą głęboko w to, co chcemy przekazać, w to, co napisał profesor Krzysztof Penderecki, to myślę, że wrażliwy człowiek przez wiele dni będzie jeszcze przeżywał i tę muzykę, no i oczywiście to libretto - tak o spektaklu "Raj utracony" mówił jego kierownik muzyczny Rafał Janiak, dyrygent i dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi. Widowisko będzie transmitowane w Dwójce 26 listopada.
rozwiń zwiń