Misteria Paschalia. Muzyczny atlas lamentacji Dawida - koncert zespołu Graindelavoix o 19.00

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2025 07:00
Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie to miejsce, w którym zespół Graindelavoix wystąpi w ramach festiwalu Misteria Paschalia. Program koncertu został zaprojektowany, jak mówią sami artyści, jako "muzyczny atlas" lamentacji Dawida. Dzięki temu słuchacze w dziełach różnych twórców mogą odkrywać podobieństwa i różnice. Transmisja w radiowej Dwójce dziś o godz. 19.00. Zapraszamy!
Założony w 1999 roku Graindelavoix jest zespołem muzyczno-artystycznym z siedzibą w Antwerpii. Kierowany przez założyciela i dyrektora Bjrna Schmelzera, oferuje współczesną i krytyczną interpretację przede wszystkim historycznych repertuarów wokalnych
Założony w 1999 roku Graindelavoix jest zespołem muzyczno-artystycznym z siedzibą w Antwerpii. Kierowany przez założyciela i dyrektora Björna Schmelzera, oferuje współczesną i krytyczną interpretację przede wszystkim historycznych repertuarów wokalnychFoto: Filip Adamus/materiały prom.

SŁUCHAJ TUTAJ:

.

Program:

  • Richard Dering Contristatus est Rex David
  • Bernardino de Ribera Rex autem Davidi
  • Pierre de la Rue Absalon fili mi
  • Richard Dering And the King was moved
  • Thomas Tomkins Then David mourned
  • Josquin des Prez Doleo super tei
  • Thomas Weelkes O Jonathan, woe is mei
  • Pierre de la Rue Doleo super te
  • Robert Ramsey How are the mighty fallen
  • Lodovico Agostini Fili mi Absalon
  • Alonso de Tejeda Rex autem David
  • Thomas Tomkins When David heard
  • Nicolas Gombert Lugebat David Absalon

wykonawcy:  Graindelavoix, dyr. Björn Schmelzer

Festiwal Misteria Paschalia 2025 (Kraków, Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej)

Pierwsza część programu obejmuje cztery lamentacje po Absalomie, w tym ekspresyjny motet Richarda Deringa, pełne chromatyzmu Rex autem David Bernardina de Ribery, słynne Absalon fili mi Pierre’a de la Rue i drugą lamentację Deringa wyróżniającą się początkowym wierszem (nieobecnym w innych angielskich lamentacjach) And the King was moved. Druga część koncertu skupi się na lamentacjach po Jonatanie. Obok dzieł angielskich kompozytorów Thomasa Tomkinsa i Roberta Ramseya znajdują się tu motety Josquina des Prez i Pierre’a de la Rue, łączące partie deklamacyjne z polifonią. Trzecia część wraca do lamentacji po Absalomie w kanonicznym dziele Lodovica Agostiniego, prostym, ale poruszającym motecie Alonsa de Tejedy oraz monumentalnym Absalon fili mi  Nicolasa Gomberta, stworzonym na osiem głosów z wykorzystaniem motywu Mille Regrets, ulubionego utworu cesarza Karola V. 

Program ukazuje lamentacje Dawida jako dzieła przekraczające granice czasu i przestrzeni, łączące osobiste przeżywanie bólu z jego uniwersalnym wymiarem. Emocjonalna głębia i ambiwalentny kontekst czynią je wczesnymi przykładami autonomicznych dzieł sztuki, które eksplorują subiektywność poprzez muzykę. To pierwsza próba zebrania obszernego repertuaru lamentacji Dawida w jeden program, oferująca współczesnym słuchaczom wyjątkowe doświadczenie żałoby w muzyce. 

***

Na transmisję koncertu w audycji "Filharmonia Dwójki" we wtorek (15.04) w godz. 19.00-21.00 zaprasza Magdalena Łoś.

pg

 

Czytaj także

Szef Capelli Cracoviensis o przestrzeni w muzyce

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2020 13:53
Ubiegłoroczny koncert, który odbył się w ramach festiwalu Misteria Paschalia wspominał w "Filharmonii Dwójki" Jan Tomasz Adamus, klawesynista, organista i szefem Capelli Cracoviensis.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Misteria Paschalia. "Vincent Dumestre jak mało kto czuje genius loci Krakowa"

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2024 15:54
- Wybór Vincenta Dumestre na dyrektora artystycznego mógł się wydawać osobisty, bo jak niewielu może zagranicznych artystów czuje idealnie genius loci, a także potencjał artystyczny miasta - mówiła w "Poranku Dwójki" Magdalena Łoś, która gości w Krakowie na festiwalu Misteria Paschalia.
rozwiń zwiń