Koncert, który odbył się w Katowicach 6 grudnia 2003 roku nie był pierwszym monograficznym wieczorem Henryka Mikołaja Góreckiego. Ten pierwszy odbył się prawie 50 lat wcześniej, również w Katowicach – byłto pierwszy w historii tamtejszej PWSM monograficzny koncert studenta. Wśród wykonanych wtedy utworów znalazły się Pieśni o radości i rytmie. Kolejne lata znaczone były wieloma wybitnymi kompozycjami, takimi jak ultrawangardowe Scontri, sonorystyczny cykl Genesis czy Ad Matrem.
Podczas jubileuszowego koncertu nie zabrzmiał utwór, który przyniósł kompozytorowi najwiekszą sławę – III Symfonia – bo też i wyraz dzieła nie wydawał ię stosowny do okoliczności. Nie było też słynnego Koncertu klawesynowego, za to wykonano Małe requiem dla pewnej polki na fortepian i 13 instrumentów. Zabrzmiała też Muzyczka IV na klarnet puzon, wiolonczelę i fortepian.
Twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego przeszła ewolucję od radykalnej awangardy przez sonoryzm aż do stylu, który określono jako "nową prostotę" - muzyka tego okresu trafia nie tylko do koneserów, ale do najszerszych kręgów słuchaczy. Ta ewolucja tylko pozornie może wydawać się niezrozumiała:
- Traktuję muzykę jako jeden z elementów tego, co nazywa się życie - podkreślał Henryk Mikołaj Górecki przy wielu okazjach.
Na koncert zaprasza Ewa Szczecińska
Program
Kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego
Pieśń o radości i rytmie op. 7, Genesis I, Trzy utwory w dawnym stylu
Wyk. Orkiestra Kameralna Miasta Tychy "Aukso", Marek Moś – dyrygent
Małe Requiem dla pewnej polki op. 66
Wyk. Orkiestra Muzyki Nowej, Aleksander Lasoń – dyrygent
Ad Matrem op. 29
Wyk. Iwona Hossa – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Akademicka Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego, Chóry Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Wojciech Michniewski dyrygent
Muzyczka IV
Wyk. Orkiestra Muzyki Nowej
(Katowice, 6.12.2003)
4 listopada (piątek), godz. 19:30