Posłuchaj, jak brzmi teorba. Koncert zespołu Le Poéme Harmonique

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2013 19:00
Zapraszamy do wysłuchania koncertu, w którym wzięła udział również francuska sopranistka, Claire Leffiliâitre.
Le Pome Harmonique
Le Poéme HarmoniqueFoto: materiały zespołu

Le Poéme Harmonique to założony w roku 1998 przez Vincenta Dumestre’a zespół instrumentalno-wokalny. Specjalizuje się w wykonywaniu muzyki dawnej, zwłaszcza z XVII i XVIII stulecia. W swych interpretacjach muzycy wykorzystują różne rzadko używane instrumenty, jak lirone czy teorba. Nagrania przyniosły zespołowi wiele prestiżowych nagród. Członkowie Le Poéme Harmonique we współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque prowadzą kursy dla młodych śpiewaków. Zespół występował na całym świecie, w tym – kilkakrotnie! – w Polsce (na przykład na festiwalu Misteria Paschalia w roku 2009).

Claire Leffiliâitre naukę śpiewu rozpoczęła mając lat 16. W roku 1995 ukończyła studia w zakresie śpiewu solowego i historii muzyki w Caën. Zafascynowana sztuką barokowej ekspresji, deklamacji i gestu, zaczęła poszukiwać środków wyrazu na własną rękę. Profesjonalizm śpiewaczki i jej gruntowna znajomość repertuaru umożliwiły jej wkrótce wiele występów nie tylko we Francji (inscenizacja Le Bourgeois Gentilhomme J.- B. Lully’ego), lecz także, na przykład, w Hiszpanii, Węgrzech czy Japonii. Artystka uczestniczyła też w festiwalach w Utrechcie, Amsterdamie i Brukseli. W zeszłym roku pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a przygotowała jedną z tytułowych partii w operze Lully’ego, Cadmus et Hermione, z która wystąpiła w paryskiej Opéra Comique, dała się także usłyszeć w Théâtre des Arts w Rouen jako Annio w operze La Clemenza di Tito Mozarta. Z zespołem Le Poéme Harmonique współpracuje regularnie od początku jego istnienia.

Koncert odbył się w Wiedniu w ramach Festiwalu Resonanzen. Na program złożyły się następujące utwory:

J.-B. Lully: Overture z "Cadmus et Hermione" LWV 49; Quels spectacles charmants z "Le Bourgeois Gentilhomme" LWV 43; Entrée des Français z  "Le Bourgeois Gentilhomme”; Entrée des Suisses z baletu "Impatience" LWV 14;

Charles Tessier:  Chanson suissesse;

J.-B. Lully: 

Entrée des Italiens z "Le Bourgeois Gentilhomme",

Marche des Grecs  z "Ballet des Muses" LWV 32,

Cérémonie Turque z "Le Bourgeois Gentilhomme"; anon.  Hymn (oprac. Jean Joseph Marie  Amiot);

Chaconne des Afriquains z "Cadmus et Hermione" LWV 49,

Scéne des adieux z "Cadmus et Hermione";

 

Etienne Moulinié:  Air du juif errant;

 

J.-B. Lully:

Canaries z "Ballet des Muses" LWV 32, 

Entrée des Espagnols z "Le Bourgeois Gentilhomme",

Choeur des quatre parties du Monde z "Ballet Royal de Flore" LWV 40

Zaprasza Magdalena Łoś

17 kwietnia (środa), godz. 19.00

Czytaj także

Bach w czeskiej i francuskiej interpretacji

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2012 14:23
Irena Chřibkova, czeska organistka będzie gościem koncertu międzynarodowego festiwalu organowego "Johann Sebastian Bach". To ostatni z cyklu koncertów, które odbywają się od początku lipca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chirstophe Rousset: Włosi żyją blisko Matki Boskiej

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2013 18:00
Świadczy o tym popularność tematu "Stabat Mater" w tamtejszej muzyce barkowej, ale też... słynne zawołanie "Mamma mia". Znakomity francuski klawesynista i dyrygent rozmawiał z Magdaleną Łoś w przerwie koncertu na Misteria Paschalia.
rozwiń zwiń