Schemat fabularny "Strasznego dworu” nawiązuje do "Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry, a atmosfera do "Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Okoliczności powstania opery, jak i jej prapremiery są ściśle zakorzenione w ówczesnej sytuacji politycznej kraju. Polski krajobraz z jego szlacheckim dworkiem trochę nierzeczywisty, wyidealizowany, sielski miał obudzić refleksje obywatelskie, podbudować patriotyzm, a wreszcie pokrzepić serca Polaków po upadku powstania styczniowego. Komediowa intryga, zabawne perypetie bohaterów są w rzeczywistości tłem dla patriotycznego manifestu. W warstwie muzycznej Moniuszko wzrusza słuchaczy przepięknymi mazurkami, polonezami i dumkami.
"Muzyka Moniuszki nie musi stanowić wielkiej zagadki - trudno wyobrazić sobie bardziej melodyjną operę po Mozarcie, niż "Straszny dwór” (...), który reprezentuje wszystko, co u niego (Moniuszki) najlepsze, wykazując doskonałą równowagę cech polskich i kosmopolitycznych, zawierając muzykę odpowiadającą bezpośrednio komizmowi i tragizmowi libretta Jana Chęcińskiego" . [John Allison, Opera]
Stanisław Moniuszko Straszny dwór - opera w czterech aktach do libretta Jana Chęcińskiego, wyk. Adam Kruszewski - baryton (Miecznik), Iwona Hossa - sopran (Hanna), Anna Lubańska - mezzosopran (Jadwiga), Krzysztof Szmyt - tenor (Pan Damazy), Dariusz Stachura - tenor (Stefan), Jacek Janiszewski - bas (Zbigniew), Stefania Toczyska - mezzosopran (Cześnikowa), Zbigniew Macias - baryton (Maciej), Romuald Tesarowicz - bas (Skołuba), Wanda Bargiełowska-Bargeyllo - sopran (Marta), Jacek Parol - tenor (Grześ), Maria Olkisz - mezzosopran (Stara niewiasta).
Chór i Orkiestra Opery Narodowej w Warszawie, dyr. Jacek Kaspszyk
(Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie, 17.02.2001)
Zapraszamy do "Filharmonii Dwójki”
3 maja (piątek) godz. 19.00