Jedyne oratorium Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2014 21:30
Retransmisja "La Betulia liberata KV 118" z tegorocznej edycji Festiwalu Wratislavia Cantans w niedzielny wieczór.
Czy muzyka współczesna musi być zawsze grana drapieżnie, ostro, urywaną frazą. A może trzeba ją wykonywać niczym utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta?
Czy muzyka współczesna musi być zawsze grana drapieżnie, ostro, urywaną frazą. A może trzeba ją wykonywać niczym utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta?Foto: Joseph Lange, Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta (wikipedia, domena publiczna)

W istocie to tytuł libretta wielkiego Pietra Metastasia, zamówionego przez cesarza Karola VI Habsburga, a oryginalnie umuzycznionego przez Georga Reuttera młodszego (1734). Tekst oparty na biblijnej "Księdze Judyty" przedstawia historię zwycięstwa z pozoru bezbronnej wdowy nad potężnym wodzem asyryjskim Holofernesem.

Po to libretto sięgało jeszcze potem około 30 kompozytorów, nie wyłączając Niccolò Jommellego (1743), Ignaza Holzbauera (1752), Leopolda Kozelucha (1780), Josepha Schustera (1787), Antonio Salierego (1821) i wreszcie Mozarta (1771). Swojej "azione sacra" 15-letni Wolfgang Amadeusz nadał strukturę dwuczęściową, złożoną z 16 arii. Stylistycznie nawiązał do dokonań Leonardo Leo oraz Johanna Adolpha Hassego. Za życia Mozarta oratorium było praktycznie niewykonywane.

We Wrocławiu dzieło zaprezentował zespół B'Rock Orchestra i Chór Filharmonii Wrocławskiej oraz doborowy zestaw solistów. Na retransmisję wrześniowego wydarzenia zaprasza Klaudia Baranowska.

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart La Betulia liberata KV 118
Wyk. Roberta Invernizzi - sopran, Silvia Frigato - sopran, Loriana Castellano - mezzosopran, Sonia Prina - kontralt, Anicio Zorzi Giustiniani - tenor, Gianluca Buratto - bas; Chór Filharmonii Wrocławskiej; B'Rock Orchestra, dyr. Corrado Rovaris,

(Katedra św. Marii Magdaleny, 11.09.2013)

12 stycznia (niedziela), godz. 19.00- 21.30

Czytaj także

Giacomo Puccini - muzykę nasycił namiętnością

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2013 07:00
Trzy kobiety, które uczynił bohaterkami swoich oper, zapewniły mu nieśmiertelność - Tosca, Madame Butterfly i Turandot.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ludzie tak śpiewali kolędy, że się mury trzęsły...

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2013 23:00
Światowej sławy śpiewaczka Teresa Żylis-Gara wspominała w Dwójce Boże Narodzenie na przedwojennej Wileńszczyźnie oraz kolejne etapy swej międzynarodowej kariery.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Christian Gerhaher: w najlepszym razie jestem epigonem Fischera-Dieskaua

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2013 08:00
- Mój zawód bywa bardzo męczący i czasem napawa lękiem. Z drugiej strony jest wiele fantastycznych momentów, za którymi potem się tęskni - mówił Agacie Kwiecińskiej niemiecki baryton, który chętnie przełamuje romantyczne stereotypy dotyczące śpiewu.
rozwiń zwiń