Piotr Anderszewski sprawiać może wrażenie pianisty "fonograficznego". Swoich wielbicieli przyzwyczaił do studyjnie oszlifowanych diamentów, zamkniętych dźwiękowych traktatów na temat arcydzieł Bacha, Mozarta, Beethovena.
Zdarzało mu się odwoływać występy, zmieniać w ostatniej chwili ich program, przyznawać się do braku "chemii” z audytorium. Niezwykły splot artystycznej bezkompromisowości (zdeklarowana niechęć do prowincjonalnej polskiej literatury fortepianowej sprawiła, że nigdy nie ukończył studiów w Warszawskiej Akademii Muzycznej) oraz nadmiernego autokrytycyzmu (jako murowany kandydat do zwycięstwa wycofał się z ostatniego etapu prestiżowego konkursu w Leeds) legły u podstaw fenomenu Anderszewskiego. Ten wybuchowy bagaż mógł równie dobrze pchnąć artystę na skraj przepaści.
Na szczęście w praktyce uczynił zeń jednego z najbardziej tajemniczych i niezależnych (możliwość nagrania albumu z muzyką Karola Szymanowskiego dla fonograficznego giganta Virgin to wyjątkowy przywilej) mitsrzów współczesnego fortepianu, przede wszystkim koncertowego.
We wtorkowej "Filharmonii Dwójki" usłyszymy ubiegłoroczny koncert Piotra Anderszewskiego zagrany wspólnie z Orkiestra Symfoniczna NDR pod dyrekcją Herberta Blomstedta w Hamburg.
W programie m.in. Koncert fortepianowy C-dur KV 503 Wolfganga Amadeusa Mozarta, o którym sam kompozytor w liście do przyjaciela pisał, że jest szczęśliwym połączeniem między zbyt łatwym, a zbyt trudnym oraz, że jest przyjemny dla ucha w ten sposób, że radość z jego słuchania będą mieli nie tylko konserzy, ale i mniej uczeni.
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart Koncert fortepianowy C-dur KV 503; Wilhelm Stenhammar II Symfonia g-moll wyk. Piotr Anderszewski – fortepian, NDR Symphony Orchestra, dyr.Herbert Blomstedt
(Laeiszhalle, Hamburg, 22.11.2013)
Na retransmisję zaprasza Róża Światczyńska.
25 marca (wtorek), godz. 19.30-21.30; wprowadzenie do koncertu godz. 19.00
bch