Od Schuberta do muzyki nowej. Spotkanie z flecistką Anią Karpowicz [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2024 17:37
Znakomita flecistka, kameralistka, kuratorka i aktywistka. Ania Karpowicz wspólnie z pianistą Naruhiko Kawaguchim wykona koncert "Martwe kwiaty" poświęcony Franzowi Schubertowi. O muzykowaniu oraz grze na instrumentach historycznych, opowiedziała w audycji "Cafe Muza". 

- Odmian fletów jest kilka. W ostatnich miesiącach powróciłam do gry na flecie drewnianym. To zupełnie inny instrument niż ten, na którym gram na co dzień. Całe wyzwanie polega na tym, że trzeba cały program nastroić na 432 Hz - wyjaśniała w Dwójce Anna Karpowicz. - W internecie jest cała teoria, że ten strój jest bardzo leczniczy. Nie wiem, czy ma to jakiekolwiek potwierdzenie w nauce, istnienie jednak subkultura zwolenników - dodała. 

Posłuchaj
58:28 2024_11_24 10_00_38_PR2_Cafe_Muza.mp3 Od Schuberta do muzyki nowej. Spotkanie z flecistką Anią Karpowicz (Cafe Muza/ Dwójka)

 

"Martwe kwiaty" i gra na instrumencie historycznym

W ramach koncertu "Martwe kwiaty" Ania Karpowicz wystąpi wraz z pianistą Naruhiko Kawaguchi. Koncert będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Transmisja będzie dostępna na stronie radiowej Dwójki. 

- Pierwszy pomysł i pierwsza fala entuzjazmu gry na instrumencie historycznym przypadły na rok 2014. Byłam wtedy w starej siedzibie Ruchu Muzycznego, gdzie pracował pan Kacper Miklaszewski. Rozmawiałam z nim, dzieląc się spostrzeżeniami, że współczesny flet i fortepian to bardzo szkolny zestaw. Wspomniał wtedy o fortepianie historyczny, który brzmi ciszej, jest stłumiony i ma zupełnie inną kolorystykę - wyjaśniała flecistka. - Przez te lata miałam kilka takich koncertów. Współpraca z Naruhiko Kawaguchi zapowiada się fajnie. Doceniam, że on całkowicie koncentruje się na fortepianach historycznych - podkreślila. 

Czytaj także:

Program koncertu:

Franz Schubert (opr. Ania Karpowicz i Naruhiko Kawaguchi) Der Tod und das Mädchen D 531, Introdukcja i wariacje na temat "Trockne Blumen" D 802; Ann Southam Remembering Schubert (1999); Franz Schubert Impromptus c-moll D 899; Andrzej Karałow Interweaving na flet i fortepian historyczny (2021); Franz Schubert (opr. Theobald Boehm i Ania Karpowicz) Gute Nacht D 911


>>> Transmisja koncertu na antenie radiowej Dwójki w poniedziałek (25.11) o godz. 19.00. <<<

Ania Karpowicz 

Ania Karpowicz to flecistka i kuratorka muzyczna, szczególnie zaangażowana w widoczność pracy twórczej kobiet. Laureatka Paszportu "Polityki" w kategorii muzyka poważna, uczestniczka Fellowship Program Europejskiej Rady Muzycznej 2022–2024 i Leadership Academy for Poland 2024.

Jako solistka współpracowała m.in. z orkiestrą AUKSO po dyrekcją Marka Mosia i Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Michała Klauzy. Jako kameralistka koncertuje w Polsce i za granicą, między innymi na International Bach Chamber Music Festival w Rydze, Brundibar Festival w New Castle, Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu czy festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju.


***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadzenie: Adam Suprynowicz

Gość: Ania Karpowicz (flecistka i kuratorka muzyczna)

Data emisji: 24.11.2024

Godz. emisji: 10.00

am/dz/zch

Czytaj także

Czy sztuczna inteligencja zagraża muzyce? "To rzeczy tak humanistyczne, że AI ich nie zastąpi"

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2024 15:51
Rozwój sztucznej inteligencji budzi w niektórych kręgach poważne obawy o przyszłość wielu profesji. Łukasz Borowicz, który był gościem Cafe "Muza" w Dwójce, ocenił jednak, że muzyka klasyczna nie ma się czego obawiać. Ewentualne zmiany mogą jego zdaniem dotknąć muzykę rozrywkową, ale klasyka jest innym, "cudownym światem".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marek Napiórkowski - wirtuoz gitary, który zaczynał od... skrzypiec

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2024 13:29
Marek Napiórkowski - wirtuoz jazzu, określany mianem czołowego gitarzysty w naszym kraju. Niezmiennie pojawia się na szczytach polskich rankingów i jest doceniany zarówno przez branżę, jak i krytykę. Nic dziwnego - każde nowe przedsięwzięcie tego artysty to podróż w coraz ciekawsze rejony muzyczne, przypieczętowane rozpoznawalnym stylem i niezwykłą charyzmą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbigniew Pilch: barok jest mi genetycznie bliski [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2024 12:26
- Jestem protestantem. W naszych kościołach muzyka dawna, np. Bach, szczególnie w śpiewach kościelnych jest gdzieś tam obecna. Barok był więc dla mnie ważny od dziecka, można wręcz powiedzieć, że był genetycznie ważny - mówił w Dwójce wirtuoz skrzypiec Zbigniew Pilch.
rozwiń zwiń