Artyści wykonali wtedy utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta i Josefa Haydna. Zabrzmiały dwa Koncerty Mozarta, umieszczone w katalogu jego dzieł pod numerem 107. Są to pełne wdzięku aranżacje Sonat klawesynowych Johanna Christiana Bacha, które młody Wolfgang Amadeusz miał okazję poznać w czasie pobytu w Londynie. Najmłodszy syn lipskiego kantora - znakomity klawesynista - był nauczycielem dzieci angielskiej pary królewskiej i akompaniował szalonemu Jerzemu III. Jego twórczość na tyle spodobała się Mozartowi, że postanowił on do partii solowej dopisać orkiestrowy akompaniament.
W drugiej części wieczoru Lilianna Stawarz wystąpiła raz jeszcze – tym razem zagrała Koncert D-dur na klawesyn i orkiestrę Józefa Haydna. Utwór powstał ok. 1780 roku; wprawdzie nie zachował się jego autograf, jednak na podstawie korespondencji kompozytora z jego wydawcą Beyerem, muzykolodzy przypisali autorstwo Haydnowi. Finałowa część Koncertu – żywiołowe “Rondo all’ ungarese” oparte na ludowych tańcach węgierskich – cieszy się wśród słuchaczy dużą popularnością.
W programie koncertu znalazły się też kompozycje, które pozwoliły zabłysnąć muzykom Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Jarosław Thiel wybrał dwie stosunkowo wczesne Symfonie Haydna: A-dur Hob. I:59 (do której przylgnął podtytuł „Fire”) i c-moll Hob. I:52, skomponowane w okresie pobytu kompozytora w rezydencji Esterhazych.
Progam:
Joseph Haydn 59 Symfonia A-dur Ogień (Hob. I:59) , Wolfgang Amadeus Mozart Koncerty Es-dur, G-dur na klawesyn i smyczki wg Sonat klawesynowych op. 5 Johanna Christiana Bacha , Joseph Haydn 52 Symfonia c-moll (Hob. I:52), Koncert D-dur na klawesyn i orkiestrę (Hob. XVIII:11)
Wyk. Wrocławska Orkiestra Barokowa, Jarosław Thiel - wiolonczela i kierownictwo artystyczne, Lilianna Stawarz – klawesyn
(Warszawa, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego, 27.09.2014)
Na retransmisję w "Filharmonii Dwójki" zaprasza Marek Zwyrzykowski. Audycja w niedzielę (28.12) w godz. 19.00-21.30.
materiały promocyjne/mm