"Weinberg medytuje nad wiecznym bólem świata"

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2016 18:52
– Nie jest to wymagający technicznie utwór. Ale jest bardzo osobisty – mówił skrzypek Ilja Gringolts o Koncercie skrzypcowym g-moll op. 67 Mieczysława Weiberga.
Audio
  • "Weinberg medytuje nad wiecznym bólem świata" (Filharmonia Dwójki)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: pexels/CC0

Utwór zabrzmiał w czwartek 2 czerwca w wykonaniu muzyka oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Andrzeja Borejki. – Wyraźnie słyszymy w nim wpływy Szostakowicza, Prokofiewa, Mahlera, ale samodzielny, charakterystyczny głos Weinberga słychać od pierwszych dźwięków – powiedział Ilja Gringolts w rozmowie z Hanną Szczęśniak.

Skrzypek przypomniał, że Weinberg "miał tragiczne życie, uciekał przed Hitlerem, Stalinem, a potem przede wszystkim przed samym sobą". – Chyba właśnie to ostatnie sprawia, że jego muzyka jest tak osobista. Nie uważam jednak, że jego kompozycje powinno się sprowadzać wyłącznie do doświadczeń życiowych – podkreślił.

Zdaniem artysty Weinberg wyraził w swoim dziele coś, co wykracza poza tragiczne doświadczenia II wojny światowej, a od czego świat wciąż się nie uwolnił.

W przerwie czwartkowego koncertu słuchaliśmy także wywiadu z Andrzejem Borejką, z którym rozmawiał Krzysztof Dziuba.

***

Goście: Ilja Gringolts (skrzypek), Andrzej Borejko (dyrygent)

Data emisji: 2.06.2016

Godzina emisji: 20.15

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki"

mc/kul

Czytaj także

Październik 1917: awangarda i socrealizm

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2016 12:00
Jak muzyka rosyjska zareagowała na rewolucję bolszewicką? O tym rozmawialiśmy w "Barierze dźwięku".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sonaty Weinberga. Wiedza może przeszkadzać

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2015 11:00
- Akademicka praca może utrudniać intuicyjne interpretowanie muzyki - podkreślała skrzypaczka Maria Sławek, współautorka płyty "Mieczysław Weinberg - Sonatas for violin and piano".
rozwiń zwiń