- Alfred Sznittke miał szczególny stosunek do muzyki klasyków. Najlepiej słychać to w kadencjach do koncertu skrzypcowego Beethovena. Tam, w pięciominutowej formie, Sznittke trzyma się Beethovena jako głównego podmiotu muzycznego, ale modyfikuje jego twórczość, wplatając cytaty z późniejszych koncertów skrzypcowych - opowiadał Gidon Kremer. Jak tłumaczył, Schnittke korzysta z cech wspólnych między tym, co dawne, a tym, co teraźniejsze, i "tworzy most do współczesności". - Kadencja Sznittkego pozwala mi żyć teraz, a jednocześnie rozmawiać z Beethovenem – podkreślał skrzypek.
W jaki sposób znajomość osobistej historii artysty (Gidon Kremer przyjaźnił się z Alfredem Sznittke) wpływa na odczytanie jego twórczości? Jaki idiom łączy kompozytorów ze wschodniej Europy? W rozmowie również o pozamuzycznych pasjach naszego gościa ("Niedawno wyprodukowałem film krótkometrażowy…").
***
Przygotowała: Hanna Szczęśniak
Gość: Gidon Kremer (skrzypek, dyrygent)
Data emisji: 24.03.2019
Godzina emisji: 18.07
Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".
jp/pg