62. festiwal Warszawska Jesień na antenie Dwójki
We wtorek (24.09) odbyło się prawykonanie utworu "De Trinitate" Piotra Tabakiernika. Miało to miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego podczas festiwalu Warszawska Jesień.
- Pisząc ten utwór długo zastanawiałem się, jak wykorzystać chorał gregoriański. W jednej części pojawia się on tam in crudo, dokładnie tak, jak powinien być, ale tak to jest wykorzystywany w taki sposób, jak go komponowali kompozytorzy w średniowieczu. To znaczy z greckich tekstów, które są w utworze wybieram sobie słowa, tłumaczę je na łacinę, potem znajduje w chorale fragmenty, które tym słowom odpowiadają i sklejam to ze sobą w melodię. Ten zabieg to centonizacja. Co do środowiska, w którym funkcjonują te melodie, miałem potrzebę, żeby było ono bardzo kolorowe i miało walory symboliczne i onomatopeiczne. Okazało się, że trzeba przekroczyć nie tylko równomierną temperację, ten system dźwięków, którym dysponujemy na fortepianie, ale też w ogóle muzyczne źródła dźwięku. Pojawiła się cała masa dźwięków dodatkowych - tłumaczył kompozytor.
Jakie to dźwięki? Co dla Piotra Tabakiernika było motywacją do podjęcia tego tematu? O tym w nagraniu audycji, w której o utworze "De Trinitate" mówili również uczestnicy prawykonania: wiolonczelista Marcin Zdunik oraz dyrygenci Anna Szostak i Szymon Bywalec.
***
Rozmawiała: Aleksandra Łapkiewicz
Gość: Piotr Tabakiernik (kompozytor)
Data emisji: 20.09.2019
Godzina emisji: 20.20
Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".
pg/mko