19:50 Filharmonia Dwójki 26.03.2021 opery zapomniane.mp3 Dyrygent Łukasz Borowicz oraz soliści Katarzyna Hołysz i Krystian Krzeszowiak w przerwie koncertu z cyklu "Opery zapomniane" w ramach 25. Festiwalu Beethovenowskiego (Filharmonia Dwójki)
Festiwal Beethovenowski. Andrzej Giza: goście z zagranicy ograniczeni do minimum
W piątek (26.03) Łukasz Borowicz poprowadził koncert w ramach 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Była to kolejna odsłona cyklu "Nieznane opery". W Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zabrzmiały Sancta Susanna Paula Hindemitha i Sāvitri Gustava Holsta.
- Wraz z radą programową festiwalu zawsze zastanawiamy się jaki kolejny nurt muzyki operowej przedstawić. Tych nurtów, tych kręgów kulturowych i epok, z których wywodzą się opery, które przedstawiamy jest tak dużo, że składają się one w prawdziwą mozaikę. Były przecież opery XVIII-wieczne, od nich zaczęliśmy w 2008 roku, w zeszłym roku zabrzmiała Faniska Cherubiniego, więc był to powrót do XVIII wieku. Był i Gluck, było dużo muzyki XIX-wiecznej poprzez Donizettiego i Verdiego. Była też obecna klasyka XX-wieczna. Przypomnę Obrót śruby Benjamina Brittena, Riders to the sea Williamsa i Oberżę pod dzikiem Holsta - wymieniał gość Programu 2 Polskiego Radia.
Holst jak kameleon
W tym roku Gustav Holst pojawił się więc w cyklu "Nieznane opery" po raz drugi. - Sāvitri to absolutnie inna opera niż Oberża. To kolejny dowód na kameleoniczną wręcz zdolność Holsta do zmian stylistyki, do zmian przyjętych założeń artystycznych. Jest to bardzo ciekawy kompozytor, szalenie oryginalny i zaskakujący, o którym w polskim życiu koncertowym stanowczo za mało się mówi - podkreślał dyrygent.
W przerwie koncertu 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena rozmawialiśmy także z dwójką śpiewaków biorących w nim udział: Katarzyną Hołysz (sopran) i Krystianem Krzeszowiakiem (tenor).
.***
Rozmawiała: Beata Stylińska
Goście: Łukasz Borowicz (dyrygent), Katarzyna Hołysz (sopran) i Krystian Krzeszowiak (tenor)
Data emisji: 26.03.2021
Godz. emisji: 20.10
Rozmowę wyemitowano w audycji Filharmonia Dwójki.