Łukasz Borowicz: "Sāvitri" Holsta to bardziej muzyczna medytacja niż opera

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2021 15:59
- Ta przepiękna filozoficzna historia. Ta rozgrywka, którą prowadzi Sāvitri; rozgrywka dramatyczna, o śmierć i życie jej ukochanego męża. To wszystko jest szalenie ciekawe biorąc pod uwagę całą historię z "Mahabharaty", to jak Holst ją adaptuje na potrzeby opery, zostawiając to co najważniejsze; tę niesłychaną w wyrazie myśl, że wszystko jest iluzją - mówił dyrygent.
Łukasz Borowicz
Łukasz BorowiczFoto: Mat. prasowe

Posłuchaj
19:50 Filharmonia Dwójki 26.03.2021 opery zapomniane.mp3 Dyrygent Łukasz Borowicz oraz soliści Katarzyna Hołysz i Krystian Krzeszowiak w przerwie koncertu z cyklu "Opery zapomniane" w ramach 25. Festiwalu Beethovenowskiego (Filharmonia Dwójki)
giza penderecka 1200 PAP.jpg
Festiwal Beethovenowski. Andrzej Giza: goście z zagranicy ograniczeni do minimum 

W piątek (26.03) Łukasz Borowicz poprowadził koncert w ramach 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Była to kolejna odsłona cyklu "Nieznane opery". W Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zabrzmiały Sancta Susanna Paula Hindemitha i Sāvitri Gustava Holsta.

- Wraz z radą programową festiwalu zawsze zastanawiamy się jaki kolejny nurt muzyki operowej przedstawić. Tych nurtów, tych kręgów kulturowych i epok, z których wywodzą się opery, które przedstawiamy jest tak dużo, że składają się one w prawdziwą mozaikę. Były przecież opery XVIII-wieczne, od nich zaczęliśmy w 2008 roku, w zeszłym roku zabrzmiała Faniska Cherubiniego, więc był to powrót do XVIII wieku. Był i Gluck, było dużo muzyki XIX-wiecznej poprzez Donizettiego i Verdiego. Była też obecna klasyka XX-wieczna. Przypomnę Obrót śruby Benjamina Brittena, Riders to the sea Williamsa i Oberżę pod dzikiem Holsta - wymieniał gość Programu 2 Polskiego Radia.

Holst jak kameleon

W tym roku Gustav Holst pojawił się więc w cyklu "Nieznane opery" po raz drugi. - Sāvitri to absolutnie inna opera niż Oberża. To kolejny dowód na kameleoniczną wręcz zdolność Holsta do zmian stylistyki, do zmian przyjętych założeń artystycznych. Jest to bardzo ciekawy kompozytor, szalenie oryginalny i zaskakujący, o którym w polskim życiu koncertowym stanowczo za mało się mówi - podkreślał dyrygent.

W przerwie koncertu 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena rozmawialiśmy także z dwójką śpiewaków biorących w nim udział: Katarzyną Hołysz (sopran) i Krystianem Krzeszowiakiem (tenor).

. .***

Rozmawiała: Beata Stylińska

Goście: Łukasz Borowicz (dyrygent), Katarzyna Hołysz (sopran) i Krystian Krzeszowiak (tenor)

Data emisji: 26.03.2021

Godz. emisji: 20.10

Rozmowę wyemitowano w audycji Filharmonia Dwójki.

Czytaj także

Festiwal Ludwiga van Beethovena. Sinfonia Iuventus i trąbka

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2021 20:00
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa pod dyrekcją Dawida Runtza oraz trębacz Gábor Boldoczki wystąpili w kolejnym dniu 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W programie koncertu znalazły się dzieła Beethovena i Haydna. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Festiwal Beethovenowski. Andrzej Giza: goście z zagranicy ograniczeni do minimum

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2021 17:59
- Wszyscy wiemy, w jakiej rzeczywistości żyjemy. W związku z tym, ci artyści zagraniczni, którzy byli zaproszeni, zostali przełożeni na kolejne lata. Zrobiliśmy jeden wyjątek dla Gábora Boldoczki, który 22 marca wystąpi z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Dawida Runtza - mówił szef Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena o zbliżającym się Festiwalu Beethovenowskim.
rozwiń zwiń
Czytaj także

25. Wielkanocny Festiwal Beethovena. "Nieznane opery"

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2021 08:50
W audycji wysłuchaliśmy nieznanych oper Hindemitha i Holsta w ramach 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Wystąpił Poznański Chór Kameralny i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza.
rozwiń zwiń