Beethoven Gardinera

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2012 17:58
W listopadzie ubiegłego roku w nowojorskiej Carnegie Hall Orkiestra Rewolucyjna i Romantyczna pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera wykonała komplet symfonii Beethovena. Tym samym Gardiner powrócił do repertuaru, który po raz pierwszy ze swoim zespołem instrumentów dawnych grał na początku lat 90.
Audio
  • Sir John Eliot Gardiner o symfoniach Ludwiga van Beethovena
Joseph Karl Stieler (1820): Portret Ludwiga van Beethovena
Joseph Karl Stieler (1820): Portret Ludwiga van BeethovenaFoto: Wikipedia, domena publiczna

Przypomnijmy, Gardiner założył orkiestrę, swój trzeci zespół – po Chórze im. Monteverdiego oraz Angielskich Solistach Barokowych – właśnie po to, by wykonywać muzykę XIX wieku, a cykl Beethovenowski, obok Niemieckiego requiem Brahmsa był pierwszym zrealizowanym projektem tej orkiestry. I choć dziś jesteśmy już przyzwyczajeni do interpretacji muzyki romantycznej w takich sposób i na XIX-wiecznych instrumentach, wizja Gardinera wciąż wydaje się bardzo kusząca.

W nagraniu z nowojorskiego koncertu bardzo wyraźnie słychać charakterystyczne cechy interpretacji angielskiego dyrygenta. To, co od razu zwraca uwagę, to brzmienie – przede wszystkim instrumentów dętych blaszanych i kotłów - zupełnie inne, niż w orkiestrach grających na instrumentach współczesnych.

Gardiner zwraca uwagę na śpiewność frazy. Wszystkie melodie, także te w środkowym rejestrze, kontrapunktujące główne tematy, mają wokalny rodowód i są przez instrumenty "wyśpiewane". Inne cechy tej interpretacji to lekkość, przejrzystość faktury, a także bardzo taneczny charakter.

Zaprasza Piotr Matwiejczuk

Program

Ludwig van Beethoven Egmont – uwertura op. 84, VII Symfonia A-dur op. 92, V Symfonia c-moll op. 67

Wyk. Orchestre Révolutionnaire et Romantique, sir John Eliot Gardiner – dyrygent

(Nowy Jork, 16.11.2011)

27 czerwca (środa), godz .19.30

Czytaj także

Brahms według Gardinera

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2010 12:12
Głębokie słuchanie IV Symfonii Johannesa Brahmsa w fenomenalnej serii wytwórni Soli Deo Gloria
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wolny strzelec… Berlioza

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2011 20:32
Gdy Carl Maria von Weber pisał swoją operę, odwołał się do długiej tradycji rodzimego Singspielu: zamiast recytatywów są fragmenty mówione. Francuzi nie mogli tego zaakceptować.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Podążaj tropem szesnastowiecznych pielgrzymów

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2012 09:00
Chór im. Monteverdiego wybiera się w podróż starodawną trasą pątników, wiodącą z Anglii do Świętego Miasta. Pierwszy koncert transmitujemy już dziś w Dwójce.
rozwiń zwiń