Bohaterowie koreańskiego jazzu

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2018 10:18
"Nokturn" wypełniły nagrania południowokoreańskich artystów sceny jazzowej lat 70. oraz tej współczesnej.
Audio
  • Bohaterowie koreańskiego jazzu (Nokturn/Dwójka)
Okładka płyty Lee Pan-Geun  Korea Jazz Quintet 1978 (Beatball Music 2018)
Okładka płyty Lee Pan-Geun & Korea Jazz Quintet 1978 (Beatball Music 2018)Foto: materiały prasowe

"W Korei nie ma jazzu" – stwierdził w połowie lat 70. jeden z tamtejszych krytyków. Być może sytuacja jazzu w Korei nie przedstawiała się aż tak dramatycznie, ale ten gatunek nigdy nie miał tu łatwo. Nie cieszył się taką popularnością jak rock czy gayo (koreańska muzyka popularna). Nie słuchali go stacjonujący na południu od 1944 roku żołnierze Ósmej Armii USA, którzy raczej zapoznawali Koreańczyków z rockiem.

Ale jazz w Korei Południowej miał swoich bohaterów. Jednym z nich był Lee Pan-geun – kompozytor i producent, który w latach 70. skupił wokół siebie najlepszych muzyków w kraju tworząc Korea Jazz Quintet. Niedawno jedna z moich ulubionych koreańskich wytwórni płytowych Beatball Music wznowiła na winylu jedyne nagranie tej formacji zarejestrowane w 1978 roku. Ten prawdziwy skarb koreańskiej fonografii był punktem wyjścia do dalszego zagłębiania się w brzmienia współczesnego koreańskiego jazzu i nie tylko.

W audycji zabrzmiała też muzyka artystów poruszających się obok sceny jazzowej niczym wolne elektrony. Posłuchaliśmy m.in.: koreańskich nagrań improwizującego zarówno w formacjach jazzowych, jak i w zespołach instrumentów tradycyjnych saksofonisty Kima Okiego (pojawiła się też jego grupa Saturnballad, która wystąpiła niedawno na Festiwalu Radio Azja); najnowszej płyty Park Jiha "Philos"; łączącego język jazzu z dźwiękami koreańskich rytuałów Kima Sungbae oraz wydanego jesienią przez ECM albumu Near East Quartet.

A oto playlista

  1. Kim Oki – Wol-ui hyeongje [„The Great Root”, Kim Oki 2016]
  2. Lee Pan-Geun & Korea Jazz Quintet '78 – Arirang [LP „Lee Pan-Geun & Korea Jazz Quintet '78 Plays Arirang & Other Assorted Classics”, Beatball Music 2018]
  3. Lee Pan-Geun & Korea Jazz Quintet '78 – Gasiri [LP „Lee Pan-Geun & Korea Jazz Quintet '78 Plays Arirang & Other Assorted Classics”, Beatball Music 2018]
  4. KIMOKI Saturnballad – Boatman Song [„Public Domain for Me”, BTP 2018]
  5. Kim Oki – Myojeong-ui nolae [„The Great Root”, Kim Oki 2016]
  6. Kim Oki – Geodaehan ppuli [„The Great Root”, Kim Oki 2016]
  7. Kim Oki – The Blade of a Knife [LP „Cherubim's Wrath”, Beatball Music 2016]
  8. Kim Oki – Orion Star House [LP „Cherubim's Wrath”, Beatball Music 2016]
  9. Park Jiha - Arrival [„Philos”, Park Jiha 2018]
  10. Park Jiha – Thunder Shower [„Philos”, Park Jiha 2018]
  11.  Near East Quartet – Ewha [CD „Near East Quartet”, ECM 2018]
  12. Near East Quartet – Baram [CD „Near East Quartet”, ECM 2018]
  13. Near East Quartet – Galggabuda [CD „Near East Quartet”, ECM 2018]
  14. Kim Sungbae – Ritual. Part I - Greeting [LP „Ritual”, Beatball Music 2016]
  15. Choi Sun Bae Quartet – Blue Sky [CD „Arirang Fantasy”, NoBusiness Records 2018]
  16. Park Jiha – Communion [CD „Communion”, Glitterbeat 2018]

zdj. il.

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 11.12.2018

Godzina emisji: 22.30

bch/pg

Czytaj także

Yasuaki Shimizu: nie wiem dlaczego wybrałem saksofon

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2018 08:46
- Fascynacja brzmieniem i muzyczna intuicja to dla mnie podstawa. Próbowałem gry na różnych instrumentach i sam nie wiem, dlaczego wybrałem saksofon. Może dlatego, że czułem go najlepiej – mówił w Dwójce japoński multiinstrumentalista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tu Radio Azja – zapowiedź festiwalu

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2018 08:12
W audycji przybliżaliśmy szczegóły zbliżającej się drugiej odsłony Festiwalu Radio Azja.
rozwiń zwiń