Strzeliste wizje opata Sugeriusza

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2011 17:01
W latach 1050-1350 we Francji zużyto więcej kamienia, niż użyli go starożytni Egipcjanie w jakimkolwiek okresie swej działalności. Dzielni Galowie na wyścigi budowali świątynie. Ten czas zwany jest "krucjatą katedr".
Audio
  • Gawęda dr Bozeny Fabiani o grotyckich katedrach - część pierwsza

Gotyk? Powinno się mówić "Styl galijski"! Gotyk nie jest, jak chciał Giorgio Vasari, dziełem Gotów, ale Francuzów. Podstawą nowego stylu jest ostrołuk, który pojawił się w połowie XII wieku. Był to początek przewrotu w budownictwie. Taki łuk może udźwignąć

Angoulême
Angoulême - styl romański

większy ciężar, niż dawny, romański łuk półokrągły. Zwłaszcza, jeśli dodać zewnętrzne przypory, a wewnątrz – sklepienia żebrowe. Można w ten sposób budować bardzo wysokie, strzeliste budynki. Dawne budowle romańskie były ciężkie i przysadziste, bo ściany musiały być grube, aby utrzymać cały ciężar sklepienia.

Nowe rozwiązania sprawiły, że sklepienie krzyżowo-żebrowe wystarczyło podeprzeć punktowo i grube mury znikły. Można je było zastąpić oknami, w które wprawiano drobne, kolorowe szybki, opowiadające historie święte. Witraż zastąpił malowidła ścienne, skoro ścian prawie nie było. Wnętrze kościoła przeobraziło się w wypełnione światłem, mistyczne miejsce.

Wnętrze
Wnętrze opactwa St. Denis

Szał katedr

W latach 1050-1350 we Francji wzniesiono 80 katedr, 500 wielkich kościołów i kilkadziesiąt tysięcy kościołów parafialnych, zużywając w ciągu trzech stuleci więcej kamienia, niż w starożytnym Egipcie, w jakimkolwiek okresie. Pamiętać trzeba, że fundamenty katedr, głęboko kopane, wymagały tyleż budulca, co część nadziemna.

Najpiękniejsze katedry tworzą wieniec wokół Paryża – wszystkie niemal rozpoczęto budować w połowie XII wieku i na początku XIII. Ten wielki zryw budowlano-religijny nazywany bywa Krucjatą Katedr. Za finansowe wspomożenie budowy świątyni można było uzyskać odpust, dotąd dostępny tylko uczestnikom wypraw krzyżowych.

Katedra
Katedra w Amiens

Budowniczowie katedr mieli ambicję, by budynek umożliwił uczestnictwo w nabożeństwie wszystkim mieszkańcom miejscowości. To dlatego katedra w Amiens jest tak potężna – dwakroć większa od Notre Dame w Paryżu – musiała pomieścić naraz 10.000 wiernych.

Ten ruch powstał dzięki wizji jednego człowieka, opata Saint Denis, Sygeriusza. Wyśnił on kościół ogromny, lecz nie mroczny. Wnętrze miało być wypełnione swiatłem, miało symbolizować dom Boży. Do tego konieczne były wielkie okna.

Aby posłuchać gawędy dr Bożeny Fabiani o tym, jak tego dokonano, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

Piękne Madonny baroku

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2011 19:32
W kolejnej gawędzie dr Bożeny Fabiani wysłuchaliśmy opowieści o Bartolomé Estébanie Murillo, autorze popularnych wizerunków maryjnych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W malarstwie nie ma reguł!

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2011 18:11
Tą dewizą kierował się Francisco José Goya y Lucientes (1746-1828), malarz uważany za prekursora sztuki współczesnej. Jego portrety nie schlebiają modelom, a w twórczości Goi drogi piękna i sztuki rozeszły się bezpowrotnie.
rozwiń zwiń