Katedra Santa Maria del Fiore z niezwykłą kopułą Filippo Brunelleschiego. Dzwonnica Giotta, Baptysterium Jana Chrzciciela z Drzwiami Raju. Kościół Santa Croce, Galeria Uffizi, Pałac Medyceuszy, piękny Most Złotników, Ponte Vecchio, oraz wiele innych florenckich budowli i miejsc.
Czy powstanie takich miast-pereł, miast-muzeów, miejsc jakby specjalnie przez los wyróżnionych można racjonalnie wyjaśnić? Jakie przyczyny – społeczne, polityczne, gospodarcze – składają się na przepis na miasto-raj dla miłośników sztuki?
Dr Bożena Fabani wyjaśniała w swojej kolejnej audycji z cyklu "W stronę sztuki", dlaczego właśnie we Florencji doszło do spotkania tylu znakomitych artystów i, w stosunkowo krótkim czasie, do nagromadzenia arcydzieł, które olśniewają do dziś. Przypominała przy tym, że przekonanie, jakoby miasto to było szczęśliwie omijanie przez nieszczęścia historii, jest błędne. W 1401 władze miasta ogłosiły konkurs na drugie, północne drzwi do Baptysterium. Rok wcześniej w mieście wybuchła zaraza, Baptysterium zaś miało już drzwi: przepiękne gotyckie, na południowej stronie. Pycha kierowała włodarzami miasta? Miłość do sztuki? Dalekowzroczna polityka inwestowania w kulturę?
Zapraszamy do wysłuchania gawędy.