"Halka" po włosku na żywo z Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Rok Moniuszki zainaugurowało w sobotę 5 stycznia koncertowe wykonanie "Halki" w języku włoskim, z grającą na instrumentach historycznych orkiestrą Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej po raz pierwszy współcześnie zabrzmiało moniuszkowskie arcydzieło w takim kształcie muzycznym, jaki prawdopodobnie słyszał kompozytor i publiczność jego czasów. Fabio Biondi, legendarny włoski skrzypek i dyrygent, twórca i dyrektor artystyczny Europa Galante, stawia Moniuszkę na równi z Bellinim, Donizettim i Verdim, odkrywa nowe oblicze dzieła tak bardzo i niezmiennie w Polsce popularnego, wydobywając całą urodę, finezję i błyskotliwość muzyki ojca polskiej opery. Wykonanie to było powtórzeniem sensacyjnego koncertu, który odbył się w ramach tegorocznego Festiwalu Chopin i jego Europa.
***
Mocne otwarcie roku Moniuszki na dworcu kolejowym
W poniedziałek 7 stycznia radiowa Dwójka zainauguruje "Śpiewnik domowy" – nowy cykl, w którym wyemitowane zostaną wszystkie pieśni, które napisał Stanisław Moniuszko. Emisja potrwa przez cały rok, a pojawi się w ramówce od poniedziałku do piątku o godz. 12.15 – w paśmie "Kanon Dwójki". – Za życia kompozytora ukazało się sześć "Śpiewników domowych", z kolei sześć następnych publikowanych było pośmiertnie. Istnieje też grupa pieśni pozostających poza zbiorami. Ogółem Moniuszko skomponował ok. 300 pieśni solowych. W naszym cyklu przedstawimy wszystkie z nich – wyjaśnia Marcin Majchrowski, autor audycji.
Z kolei w środę 9 stycznia o godz. 22.00 wystartuje audycja Piotra Matwiejczuka "Moniuszko – historia prawdziwa". – O twórcy polskiej opery narodowej wiemy niewiele. Moniuszko nie doczekał się dotąd porządnej monografii. Badania nad jego twórczością są zawstydzająco ubogie. Nigdy nie wydano drukiem kompletu dzieł operowych, brakuje również ich nagrań. Jego najsłynniejsze opery znamy z XX-wiecznych opracowań. Wczesna twórczość jest niemal całkowicie nieznana. Wszystko to skutkuje nieprawdziwym obrazem kompozytora – mówi dziennikarz. Na jakim etapie odkrywania Moniuszki jesteśmy dziś? Co wiemy o najważniejszym po Chopinie polskim kompozytorze XIX wieku, a czego nie wiemy? Jakich odkryć możemy się spodziewać? Na te pytania w pierwszej audycji z cyklu "Moniuszko – historia prawdziwa" odpowie dr Grzegorz Zieziula z Instytutu Sztuki PAN.
Audycja Piotra Matwiejczuka będzie ukazywała się w dwie środy miesiąca. Wybitni moniuszkolodzy opowiedzą w niej o życiu kompozytora, zbadają źródła, inspiracje i konteksty jego twórczości, przeanalizują mniej znane utwory i odkryją zaskakującą zawartość dzieł najpopularniejszych.