Opera narodowa. Poprzednicy Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 20:08
W audycji szukaliśmy odpowiedzi na pytania, kim byli w zakresie muzyki scenicznej poprzednicy Moniuszki, jaką rolę odegrali w powstaniu i historii polskiej opery narodowej oraz jaka była ich rola w historii teatru warszawskiego.
Audio
  • Polscy twórcy oper tworzący przed Stanisławem Moniuszką (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Warszawa. Plac Teatralny i Teatr Wielki - widok od ul. Senatorskiej
Warszawa. Plac Teatralny i Teatr Wielki - widok od ul. SenatorskiejFoto: NAC/domena publiczna

Zdzisław Jachimecki w swojej monografii moniuszkowskiej pisał: "Sztuka polska otrzymała w Halce kompozycję, która w owym czasie mogła z honorem reprezentować muzykę polską na całym cywilizowanym świecie i o całe niebo artystycznych wartości przewyższała wszystko, co złożyło się na historię opery naszej, owe zgoła niewybitne opery Elsnera i Kurpińskiego, co stale, niemal rychło po pojawieniu się na scenie, tonęły w szafach bibliotecznych".

Niezależnie od tego, jak dziś oceniamy twórczość operową wymienionych kompozytorów (o ile w ogóle ją znamy!), zdajemy sobie świetnie sprawę z tego, że byli to bezpośredni poprzednicy Moniuszki. Zresztą on sam bardzo ich cenił. Józefowi Elsnerowi zadedykował kwartet smyczkowy i napisał: "Komuż najsłuszniej, jeżeli nie pierwszemu założycielowi muzyki naszej krajowej, należy się hołd każdego jej zwolennika?". Z kolei wiosną 1857 roku, w liście do Józefa Sikorskiego, który niedługo wcześniej zaczął wydawać "Ruch Muzyczny", donosił, że nie chce, by jego utwory drukowane były w pierwszych numerach: "Zacznij od Dobrzyńskiego, Kurpińskiego (koniecznie!). Ja nadciągnę ku jesieni".

Gościem audycji była prof. Elżbieta Nowicka z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektor Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Data emisji: 29.05.2019

Godzina emisji: 22.00

mko/pg

Czytaj także

Łukasz Borowicz: niechęć do "Parii" Moniuszki jest archaiczna

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2019 14:45
- "Parię" spotkał niezasłużony los. Niechęć do niej zasadza się na niechęci awangardy artystycznej współczesnej Moniuszce do opery w ogóle. W modzie było wówczas brzydzenie się tym gatunkiem, wieszczono jego koniec, Verdiego odsądzano od czci i wiary. Moniuszkę spotkało to samo. Ten trend na szczęście dawno się skończył – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najlepszego nagrania "Halki" Moniuszki dokonano w Teatrze Wielkim

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2019 15:39
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki wybrali album z najlepszym wykonaniem opery "Halka" Stanisława Moniuszki.
rozwiń zwiń