Marta Kluczyńska - dyrygentka przede wszystkim od baletu i zapomnianej muzyki [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2024 14:09
- W poprzednim sezonie miałam trzy premiery baletowe w trzech Teatrach Wielkich w Polsce. We wrześniu w Łodzi, później "Pinokio" w Warszawie, a następnie w Poznaniu. Tak to się ostatnimi czasy układa, że moja działalność w dużej mierze skupia się na dyrygowaniu baletami. Drugim mocnym nurtem u mnie jest zajmowanie się zapomnianą muzyką, operami i nie tylko - mówiła w Dwójce Marta Kluczyńska.

ZOBACZ WIDEO:

  • Jest dyrygentką o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym.
  • Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego programu wartego pokazania szerokiej publiczności.
  • Gościem Cafe "Muza" była Marta Kluczyńska, związana od wielu lat z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, a od 2021 roku – kierowniczka muzyczna Polskiego Baletu Narodowego.

Marta Kluczyńska to jedna z najzdolniejszych dyrygentek młodego pokolenia. Jest pomysłodawczynią i dyrygentką cyklu koncertowych wykonań zapomnianych polskich oper w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (2022 - Henryk Jarecki Barbara Radziwiłłówna, 2024 - Ludomir Różycki Beatrix Cenci, 2025 – Ludwig Grossman Duch Wojewody).

Jak dyrygować baletem? 

Miniony sezon ugruntował jej pozycję jako specjalistki od baletu. - W Polsce dyrygentury baletowej można się nauczyć pracując już w teatrze. Nie ma żadnego programu na studiach, który by ten zakres wiedzy obejmował. Oprócz przyswojenia sobie kwestii technicznych, nazewnictwa, różnych baletowych figur, na pewno wymagane jest pewnego rodzaju wyczulenie na potrzeby tancerza, bez straty dla warstwy muzycznej. Muzyka i taniec, w przeciwieństwie do wielu innych dziedzin sztuki, odbywają się tu i teraz, w konkretnym czasie, w związku z tym rozmowa dyrygenta z muzykami i tancerzami właśnie o czasie staje się kluczowa - tłumaczyła maestra.

W roku 2021 Marta Kluczyńska została mianowana kierownikiem muzycznym Polskiego Baletu Narodowego. Od roku 2018 obejmuje dyrekcję muzyczną corocznych plenerowych widowisk operowych przed Pałacem w Nieborowie, (2018 - Antoni Radziwiłł "Faust", 2019 - W. A. Mozart "Don Giovanni", 2021 - W. Żeleński "Goplana", 2022 - K. Kurpiński "Szarlatan czyli Wskrzeszanie umarłych", 2023 - W.A. Mozart "Czarodziejski Flet", 2024 - A. Dvorak "Rusałka").

Marta Kluczyńska w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell).

Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl "W krainie czarodziejskiego fletu". Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe, m.in.: "Straszny dwór", "Sen nocy letniej" B. Brittena, prawykonania oper w ramach Projektu "P" — "dla głosów i rąk" Jagody Szmytki, "Transcryptum" Wojtka Blecharza, "Zwycięstwo nad słońcem" Sławomira Wojciechowskiego, "Solarize" Marcina Stańczyka oraz baletowe: "Harnasie", "Romeo i Julia", "Dziadek do orzechów", "Giselle", "Bajadera", "Don Kichot", "Korsarz", "Tristan" i wiele innych.


Posłuchaj
49:23 Dwójka cafe muza 25.08.2024.mp3 Marta Kluczyńska - dyrygentka przede wszystkim od baletu i zapomnianej muzyki (Cafe "Muza"/Dwójka) 

W 2024 roku wspólnie z choreografką Anną Hop stworzyła i poprowadziła nową wersję baletu Mieczysława Wajnberga "Pinokio" (org. Złoty Kluczyk). Współpracowała także z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Wrocławską, Polską Operą Królewską, Landestheater Coburg, Operą na Zamku w Szczecinie.

Prowadziła koncerty symfoniczne m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonieorchester Wuppertal, Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej, Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC.

Wcześniej doświadczenie zdobywała jako dyrygent asystent w Operze Narodowej współpracując m.in. z Valerym Gergievem, Markiem Minkowskim, Stefanem Solteszem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Gabrielem Chmurą. Była także asystentem dyrygenta podczas produkcji opery Tannhäuser w Teatro Municipal de Santiago (Chile) oraz w Orkiestrze Sinfonia Varsovia.

[korzystano  materiałów prom.]

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadziła: Agata Kwiecińska

Gość: Marta Kluczyńska (dyrygentka, kierowniczka muzyczna Polskiego Baletu Narodowego)

Data emisji: 25.08.2024

Godz. emisji: 12.00

pg


Czytaj także

Bassem Akiki: Dalida to piosenkarka, która łączy Wschód i Zachód

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2019 16:57
- Śpiewała po francusku, włosku, ale i arabsku, z lekkim słodkim akcentem. To był hit w latach 90. w Libanie - opowiadał Bassem Akiki, polsko-libański dyrygent, o popularnej artystce, jednej ze swoich muzycznych fascynacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Pinokio" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. "Celem było stworzenie nowej wersji muzycznej baletu"

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2024 14:29
- Jest mi niezmierne miło, że mamy możliwość zrobić pełnometrażowy spektakl familijny. Przede wszystkim dla dzieci, ale tak naprawdę dla wszystkich - mówiła w "Poranku Dwójki" dyrygentka Marta Kluczyńska o spektaklu baletowym "Pinokio" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
rozwiń zwiń